چکيده
امروزه با توجه به سرعت، ظرفيت و ايمني بالا و همچنين كاهش هزينه¬هاي اقتصادي، سيستم¬هاي حمل-ونقل ريلي به¬خصوص در حوزه راه¬آهن برقي بين¬شهري بيش از پيش گسترش پيدا كرده¬اند. بارهاي الكتريكي راه¬آهن از نظر رفتار ديناميكي و استاتيكي با بارهاي صنعتي تفاوت¬هاي بسياري دارند. متغيير بودن مقدار و مكان بار، وجود هارمونيك بالا در جريان و ولتاژ بار، مصرف قابل¬توجه توان راكتيو و وجود جريان توالي منفي و ايجاد نامتعادلي به¬علت تكفاز بودن اين سيستم¬ها از خصوصيات اين نوع بار محسوب مي¬شوند. از سوي ديگر افزايش ترافيك در خطوط ريلي همراه با گسترش پروژه¬هاي جديد سريع¬السير، سيستم حمل¬ونقل ريلي را به عنوان يك بار مهم در شبكه تامين برق تبديل كرده است. ازاين¬رو ثبات ولتاژ و كيفيت توان شبكه براي آن مورد توجه قرار گرفته است. لذا نوسانات ولتاژ و هارمونيك¬ها نياز به كنترل و محدود شدن دارند در اين حالت است كه جبران¬سازي اهميت پيدا مي¬كند. در اين بررسي ابتدا سيستم¬ تغذيه و پست توزيع توان براي شبكه حمل¬و¬نقل ريلي را مورد مطالعه قرار مي¬دهيم، سپس با توجه به پيشرفت اين صنعت به سمت قطارهايي با سرعت بالا و ترافيك سنگين و نياز به استفاده از حداكثر ظرفيت اين صنعت، بحث قابليت اطمينان و سرمايه¬گذاري اقتصادي، مطرح مي¬شود. به¬¬دليل تلفات ناشي از انتقال توان در طول خط و همچنين اضافه ولتاژ در ترمينال¬ها و به دنبال آن كاهش ضريب توان در فيدر تغذيه، به معرفي جبران¬سازهاي توان راكتيو جهت اصلاح ضريب توان و تثبيت ولتاژ مي¬پردازيم . و ضمن مقايسه آن¬ها ويژگي¬هاي هركدام و مزايا و معايب آن¬ها را بررسي مي¬نماييم.
واژههاي كليدي: پست¬هاي تركشن، جبران¬ساز توان و كيفيت توان¬¬، قطار برقي.