چکيده
سازهي خط آهن شامل روسازي، زيرسازي و ابنيهي فني مانند پلها و تونلها، در شبكهي ريلي نقش اصلي را ايفا مي كنند. در خصوص هر يك از اين اجزا، مشخّصات و كميّت هايي وجود دارد كه در مجموع دامنهي گسترده اي از پارامترها را شكل مي دهد. براي مثال پارامترهاي تنش و كرنش و همچنين پارامترهاي ديناميكي حاصل از عبور ناوگان در لايه ها و اجزاي مختلف روسازي و ابنيهي فني مسير، سختي قائم خط، ميرايي مسير، مقاومت جانبي خط و ... . اين تحقيق قصد دارد تا با ارائهي ليست جامعي از اين پارامترها، روش هاي مختلف اندازه گيري هر يك از آن ها را كه توسط محققين مختلف استفاده و در منابع گوناگون ذكر شده است، بيان كند. با توجّه به گستردگي موضوع، تنها تعدادي از اين پارامترها بررسي شده است و به منظور فهم بهتر موضوع و ايجاد انسجام در تحقيق، اين پارامترها به چهار دستهي تنش دروني و دماي خنثي ريل، شرايط تنش در سطوح مختلف تراورس، نشست و الگوي تنش در بالاست و مقاومت جانبي و طولي مسير تقسيمبندي و در فصول مختلف ارائه شده است.