چکيده
چكيده
سيستم موقعيتياب جهاني (GPS (يك سامانه راهبري و مسيريابي ماهوارهاي است. اين ماهوارهها به سفارش وزارت دفاع
اياالت متحده ساخته و در مدار زمين قرار داده شدهاند. اين سامانه در ابتدا براي مصارف نظامي تهيه شد، ولي از سال 1980
استفاده عمومي آن آزاد و آغاز گرديد و سر انجام در سال 1994 شبكهاي شامل 24 ماهواره تشكيل شد كه امروزه تعداد آنها
به 32 عدد رسيده است. امروزه مكانيابي، ناوبري و سامانههاي وابسته به GPS ،جزء جداييناپذير زندگي روزمره شدهاند. اين
مجموعه عالوه برمكانيابي، به طور گسترده براي زمانبندي دقيق و تنظيم فركانسي استفاده ميشود. به عنوان مثال، برج تلفنها
جهت تنظيم فركانس و زمانبندي درسامانههاي قدرت براي مكانيابي خطاي خط انتقال از دادههاي زماني GPS بهره ميگيرند.
اين سامانه كه در زمينههاي مختلف كاربرد دارد، فناوري پيشرفتهاي محسوب ميشود، اما ايمن نيست. در طول دهه گذشته
مفهوم امنيت ملي با تمركز بر حمايت از منابع حياتي به حوزهاي كه شامل حفاظت از زير ساختهاي نظامي و غيرتجاري
ميباشد، گسترش يافته است. از طرفي GPS نيز جزئي حياتي از زيرساختهاي ملي به شمار ميرود و امنيت آن يك مسئله
امنيت ملي است. همچنين به دليل اينكه سيگنالهاي GPS مسافت نسبتاً طوالنياي را از ماهواره ها تا رسيدن به گيرنده طي
ميكنند، در سطح زمين توان پاييني دارند و به شدت در برابر انواع اختالل آسيبپذير ميباشند. بنا به داليل مختلف در دو دهه
اخير امنيت سامانههاي مبتني بر GPS مورد ترديد قرار گرفته است.
سه راه اصلي براي حمله كردن به گيرنده GPS عبارتند از:
1 -جمينگ: اين روش گيرنده را از دنبال كردن سيگنالهاي GPS باز ميدارد. به اين نوع از حمله گاهي اوقات محروميت از
10 وات ميباشد. دريافت چنين سيگنالي در 16 -خدمات نيز اطالق ميشود. توان سيگنال معتبر GPS در سطح زمين حدود
سطح زمين تقريباً معادل با ديدن يك المپ 25 واتي در ژاپن از لسآنجلس )كاليفرنيا( است. اين سيگنال ضعيف ميتواند
بهطور مؤثر با سيگنالي با همان فركانس، اما با تواني بهمراتب بيشتر منع گردد.
2 -بالكينگ: اين روش شامل جلوگيري از رسيدن سيگنالهاي ماهواره به گيرنده است كه ميتواند بهسادگي از طريق ايجاد
شكاف بين آنتن و گيرنده هدف صورت پذيرد.
3 -فريب: در اين حمله دشمن سيگنالهاي اصلي ماهواره را با سيگنالهاي جعلي جايگزين ميكند. فريب بهدليل مخفيانه
بودن حملهاي بسيار ظريفتر نسبت به بالكينگ و يا جمينگ است.
در سال 2001 وزارت حملونقل اياالت متحده آسيبپذيري زيرساختهاي حملونقل خود را نسبت به اختالل در سيگنالهاي
GPS غيرنظامي تشخيص داد. در گزارش آنها كه به عنوان گزارش Volpe شناخته ميشود، هشدار داده شد، از آنجاييكه
GPS در زير ساختهاي غيرنظامي نفوذ پيدا كرده است، به هدفي وسوسهانگيز تبديل شده و ميتواند توسط افراد، گروهها يا
كشورها مورد سوءاستفاده قرار گيرد. بر همين اساس، قابليت اطمينان و امنيت سامانه GPS از اهميت بهسزايي برخوردار است
و اين روزبهروز بر اهميت روشهاي محافظت از سيگنالهاي آن ميافزايد.
اين سمينار در سه فصل تهيه و تنظيم شده است. در فصل اول، به مفاهيم پايهاي و اصلي سامانه GPS ،پرداخته شده است كه
براي درك فصلهاي بعدي اين فصل خيلي مهم است. در فصل دوم معرفي فريب در GPS و انواع فريب، مورد بحث واقع شده
و در نهايت در فصل سوم چند نمونه عملي از روشهاي توليد فريب GPS ارائه شده است.