چکيده
راهها يكي از مهمترين عوامل انتقال انسان ها و كالاها ميباشد، بهصورتي كه هرگونه آسيب در اين تردد منجر به ايجاد خسارات مالي و جاني فراواني براي دولت و بهطبع آن به مردم ميشود. از اينرو براي جلوگيري از اين آسيب همه ساله هزينههاي گزافي صرف بهبود شرايط حمل و نقل ميگردد، يكي از عوامل اختلال در رفتوآمد راهها خرابيهاي روسازي ميباشد، كه همه ساله سبب صرف سرمايههاي مالي فراواني براي تعمير آنها ميشود. شناخت انواع خرابيهاي ايجاد شده در راه و تعيين درصد و ميزان هركدام از خرابيها و دلايل ايجاد آنها، راه را در شناسايي عامل اصلي در بروز خرابي را سهل ميكند، از اينرو در اين تحقيق، خرابيهاي ايجاد شده در قطعات 2، 3 و 4 محور اردبيل–سرچم، (گنجگاه–فيروز آباد–مزرعه كه از كيلومتر 000+28 تا كيلومتر 620+47 اين محور ميباشد) مورد بازرسي چشمي و تحقيقي قرار گرفته است، همچنين با داشتن اطلاعات مربوط به آبوهوا و ترافيك و ... سعي در تعيين مقدار پارامترهاي لازم براي ارزيابي روسازي قطعه مورد نظر خواهد شد، بدين منظور از نرمافزار MICRO PAVER و HDM4 براي تعيين پارامتر PCI و نيز ايجاد نمودارهاي پيشبيني خرابي و ارزيابي روسازي استفاده گرديده است.