چکيده
دنياي رو به رشد شبكههاي اجتماعي آنلاين، محيط اينترنت را به يك فضاي تعاملي– رقابتي تبديل كرده است، سايتهاي اجتماعي با رشد نمايي كاربران خود در صدد هستند تا نرمافزارها و مولفههاي خود را مطابق با سلايق كاربران بهنگام سازند، از طرفي شركتهاي بازرگاني نيز ميتوانند به بزرگترين اجتماعات انساني، كالا و خدمات خود را ارائه دهند. شناسايي افراد و همچنين دستهبندي تمايلات آنها بدون استفاده از علوم كامپيوتري امري ناممكن ميباشد. در شبكههاي اجتماعي، جوامعي به صورت پنهان وجود دارند كه با استفاده از تكنيكهاي استخراج جوامع شناسايي ميشوند. پس از استخراج جوامع ميتوان هر گروه را متناسب با ويژگيهايش به صورت جزئيتر تحليل نمود. استفاده از روشهاي صحيح استخراج جوامع بيش از آن كه از نظر صحت علمي مورد بحث قرار گرفته باشد، به لحاظ شناخته شدن نام آن تكنيكها مورد استفاده قرار ميگيرند؛ به همين دليل آشنايي با ذات و ماهيت هر روش، ميتواند تحليلگران را به انتخاب بهترين مدل متناسب با بزرگي و پيچيدگي شبكه راهنمايي كند. در اين سمينار با توجه به اين امر به چگونگي ايجاد شبكههاي اجتماعي واقعي ميپردازيم. انواع ابزارهاي متداول ايجاد شبكه معرفي ميشوند، سپس انواع تكنيكهاي استخراج جوامع، مورد بررسي قرار گرفته و در نهايت نحوه ارزيابي كيفيت آنها در شبكههاي اجتماعي مجازي مورد بحث قرار ميگيرند.