چکيده
يكي از مجموعه هاي مهم و حساس در وسايل حمل و نقل ريلي، مجموعه سيستم ترمز مي باشد كه در انواع ديسكي، كفشكي و ريلي در صنعت راه آهن مورد بهره برداري قرار مي گيرد،اين سيستم هنوز يكي از مهمترين سيستم هاي مورد استفاده در ناوگان حمل و نقل ريلي است.
ترمز كفشكي در قطارهاي باري و مسافري معمولي، و حتي برخي قطارهاي پر سرعت به عنوان ترمز نگهدارنده استفاده مي شود. اين نوع سيستم داراي نقايص و كاستيهايي از جمله ايجاد گرماي شديد در چرخ مي باشد كه سبب بروز آسيبهاي مختلفي در چرخ مي شود. بنابراين تحليل حرارتي يكي از گامهاي اوليه طراحي ترمز مي باشد و لازم است كه طراح، ارزيابي درستي از عملكرد حرارتي ترمز در شرايط هاي مختلف ترمز گري داشته باشد. در اين تحقيق به معرفي و ارائه مدل هاي تحليلي و المان محدود مختلف به منظور تخمين ميدان دمايي پرداخته شده است. سپس پديده هايي از جمله تاثير جنس كفشك ترمز،افزودن و كم كردن مواد به كفشك، اثر شكل ،سرعت و اصطكاك و ... طي پروسه ترمزگيري مورد بررسي قرار گرفته است.
و در قسمت بعد به مرور حل هاي حرارتي انجام شده و امكان حل عددي كفشك پرداخته شده است.
در نهايت پيشنهاد مي شود كه در پايان نامه به بررسي افزودن و يا كاستن يك ماده پرداخته شود و كفشك را با شرايط مرزي واقعي حل عددي با روش FEM يا حل تحليلي با روش جدايي متغيير ها كرد.