چکيده
چكيده:
با ورود به عصر اطلاعات و ارتباطات و آغاز استفاده از داده ها و اطلاعات به عنوان سرمايه هاي اصلي در حركت علمي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جوامع، سازمان ها و شركت هاي مختلف و توسعه مشاركت افراد در جهان اينترنت و ارتباطات شبكه اي در دنيا، دغدغه اي بروز پيدا كرد كه از جنس همين داده هايي بود كه همه روز و با سرعت وحشتناك در دنيا و در عرصه هاي مختلفي كه فناوري اطلاعات ورود پيدا كرده بود، توليد مي شود و آن اينكه چگونه اين حجم بزرگ و متنوع داده ها و اطلاعات را با توجه به ساختار هايي كه در فضاي فناوري اطلاعات وجود دارد، مي توان مديريت، كنترل و پردازش كرد و از آن در جهت بهبود ساختارها و سودآوري بيشتر بهره جست؟
يكي از مسائل پيچيده در داده هاي حجيم (Big data) كه داراي جنبه هاي زيادي است كيفيت داده نام دارد. در تحقيق هاي زيادي كه در اين زمينه انجام شده است هر تحقيق به يك جنبه از كيفيت داده ها پرداخته است و هر تحقيق نيز براي يك كاربرد خاص است.
براي كيفيت داده تعاريف زيادي در نظر گرفته شده است كه تعدادي از آنها عبارتند از:
"داده اي كه نيازهاي كاربر خود را برطرف كند كيفيت دارد." همانطور كه از تعريف ذكر شده مشخص است كيفيت داده با كاربرد تغيير مي¬كند.تعريف ديگر اين است كه:"داده اي كه بتواند كارهاي تصميم گيري و برنامه ريزي كاربر را انجام دهد داده اي با كيفيت است." نكته اي كه در اين موضوع وجود دارد اين است كه كيفيت داده كاملا قابل سنجش و اندازه گيري است.
واژگان كليدي:
بيگ ديتا ، كيفيت داده، داده،داده هاي بزرگ