چکيده
با گسترش روزافزون كاربرد كامپوزيت ها در صنايع مختلف نظير صنعت هوافضا اهميت محافظت از سازه هاي كامپوزيتي در برابر خرابي بيش از پيش مشهود مي شود. در چندلايه هاي كامپوزيتي به دليل ساختار لايه اي آن ها احتمال وقوع جدايش در مرز بين لايه هاي مجاور وجود دارد. اين نوع خرابي در اصطلاح تورق ناميده مي شود. تورق منجر به كاهش سفتي كامپوزيت و به تبع آن كاهش بارپذيري سازه مي شود. بسته به نوع بارگذاري روي چندلايه كامپوزيتي ترك هاي بين لايه اي مي توانند تركيب هاي مختلفي از بارهاي كششي و برشي را تجربه نمايند. هدف از اين گزارش آشنايي با قطعات و روش هاي متداول در آزمايش جدايش بين لايه اي تحت بارگذاري مركب و دسته بندي و تدوين نتايج تجربي و تئوري ارايه شده در مقالات در اين حوزه پژوهشي است.