چکيده
در حال حاضر، بخش حملونقل با ميزان بسيار زيادي از مصرف سوختهاي فسيلي و اثرات مخرب و قابل توجه زيستمحيطي همراه است. استفاده از خودروهاي الكتريكي ميتواند بهعنوان يك جايگزين، به كاهش و تخفيف اين مشكلات كمك كند. گسترش استفاده از خودروهاي الكتريكي و نياز به وجود قابليت سفر در مسافت هاي طولاني نياز به گسترش ايستگاههاي شارژ الكتريكي كه خدمات شارژ سريع و قابل اطمينان را ارائه ميدهند، دارد؛ همچنين نياز به ايجاد سازوكاري كه قيمت واقعي برق را به صورتيكه ايستگاه شارژ سودي بهينه، منصفانه، همراه با رضايت مشتري و با كاهش تاثير سوء بر شبكه برق بهدست آورد، احساس ميشود. مديريت و برنامهريزي قيمت شارژ و سودآوري بهينه براي اين ايستگاهها، مورد تحقيق در اين گزارش ميباشد. قيمتگذاري يكي از مهمترين مباحث در بازار برق است و بهعنوان يك تصميم فني در پاسخ به سنجش وضعيت بازار بهكار گرفته ميشود. پس از معرفي موضوعات و مفاهيم موجود در مبحث قيمتگذاري برق، به بررسي چندين روش در اين زمينه پرداخته خواهد شد. براي اين منظور 6 روش قيمتگذاري شارژ در ايستگاهها بررسي ميشوند كه با نامهاي قيمتگذاري پوياي تصادفي، قيمتگذاري پراكنده در ريزشبكهها، قيمتگذاري پويا همراه با مديريت انرژي ايستگاه، قيمتگذاري رقابتي، قيمتگذاري مذاكرهاي و قيمتگذاري در ايستگاههاي شارژ سريع در گزارش آورده شدهاند؛ همچنين اين روشها بر حسب درنظرگرفتن و نگرفتن شبكه و درنظر گرفتن و نگرفتن قيمت ايستگاههاي رقيب در قيمتگذاري به دستههاي شبكه/ بدونشبكه - رقابتي/ غيررقابتي تقسيمبندي شدهاند و ارزيابيهاي موردي نيز براي نشاندادن كارايي هر مورد آورده شده است. پس از 6 روش بيان شده براي قيمتگذاري شارژ ايستگاهها، 2 مدل تعاوني و غيرتعاوني بودن مشتريان براي قيمتگذاري شارژ در تجميع-كنندهها با دو حالت وجود و عدم وجود قطعيت تقاضا بررسي ميشود و در پايان مطالعه موردي براي ارزيابي مكانيزم مطرح ميشود. در بخش انتهايي نيز مسئله قيمتگذاري تزريق برق خودرو به شبكه و اهميت آن مطرح و يك طرح قيمتگذاري منصفانه و منطقي كه با مشخصات بار سيستم، حداكثر توان مجاز سيستم و قيمت برق مصرفي كاربر مرتبط است براي سرويس خودرو به شبكه بررسي و با 4 طرح ديگر موجود براي اين منظور مقايسه و كارايي آن نشان داده خواهد شد.
واژههاي كليدي: خودروهاي الكتريكي، ايستگاههاي شارژ، قيمتگذاري برق، عمليات خودرو به شبكه، تجميعكننده، ارائهدهنده خدمات شارژ، رضايتمندي كاربران، انتخاب ايستگاه شارژ.