چکيده
در هنگام تصادف خودرو با عابر پياده و يا حتي در ترمزگيري هاي شديد، احتمال برخورد عابر پياده و سرنشين با شيشه ي جلو خودرو به ترتيب وجود خواهد داشت. لذا شيشه خودرو از سه لايه شيشه/پوليوينيل بوتيرال/شيشه ساخته مي شود. شيشه لايه اي يك ساختار كامپوزيت ساندويچي ساده است، درحاليكه به طور گسترده در صنعت خودرو سازي به عنوان شيشه جلو خودرو استفاده مي شود و به دليل عملكرد عالي آن در جذب انرژي و پيوند قطعات آن، شيشه اي ايمني محسوب مي شود. در همين حال، الگوهاي شكست ناشي از برخورد به شيشه خودرو، به بازسازي تصادفات ترافيكي كمك مي كند. در دهه هاي اخير، با توجه به رشد شبيه سازي هاي عددي، علاقه به تجزيه و تحليل شكست شيشه هاي چند لايه افزايش يافته است. در اين سمينار علاوه بر ذكر روش هاي ساخت شيشه، به مطالعه روش هاي شبيه سازي شيشه كه شامل پنج روش عددي شبيه سازي ترك شيشه و معيار واماندگي غير محلي منطقه شكست شيشه مي شود، پرداخته شده است.