چکيده
با پيشرفت تكنولوژي هاي ارتباطي و مقادير زيادي از داده هاي توليد شده، جمع آوري شده و ذخيره شده، براي مديريت كيفيت اين داده ها در
يك روش كارآمد و مقرون به صرفه ضروري است. ذخيره سازي، پردازش، حفظ حريم خصوصي و تجزيه و تحليل كليد اصلي به چالش كشيدن
جنبه هاي كلان داده هستند كه نياز به ارزيابي و نظارت بر كيفيت دارند . كيفيت مجموعه كلان داده به عنوان يك جنبه ضروري از بلوغ آن به
رسميت شناخته شده است. با اين حال، اين يك عمل حياتي است كه بايد در مراحل اوليه چرخه عمر آن اجرا شود و به طور پيوسته در ساير
فرايندهاي كليدي مورد استفاده قرار گيرد. هر چه زودتر ما كيفيت را به نفع كامل مي سنجيم. در اين مقاله ابتدا چالش هاي كليدي را كه نياز
به ارزيابي كيفي دارند، شناسايي مي كنيم. ما سپس ، طبقه بندي و بحث در مورد جديدترين كار در مديريت كلان داده ها بررسي مي كنيم. در
نتيجه، ما يك چارچوب مديريت كيفيت جامع را پيشنهاد مي دهيم كه توصيف روش هاي ارزيابي كيفيت كليدي كه از طريق مراحل مختلف
كلان داده انجام مي شود. اين چارچوب مي تواند براي مديريت ارزيابي كيفيت و استفاده از نقشه راه براي دانشمندان داده براي به كارگيري
شيوه هاي كيفيت بهتر و اهميت مديريت كيفيت استفاده شود. در نهايت، به برخي جهات تحقيق آينده در مورد كيفيت كلان داده اشاره مي
كنيم