چکيده
خودروهاي الكتريكي در حال رشد هستند و جايگزين خودروهاي معمولي مبتني بر سوخت فسيلي (مانند بنزين) مي شوند. تمام شدن ذخاير نفت خام و سوخت هاي فسيلي ، افزايش هزينه هاي بنزين و هم چنين افزايش مقررات دولتي موجب به كارگيري فناوري هاي سازگار با محيط زيست، از جمله حضور وسايل نقليه الكتريكي شده است. گذار از يك شبكه برق كنوني به سمت شبكه هاي توزيع هوشمند، رشد منابع تجديد پذير جهت توليد انرژي الكتريكي و هم چنين موضوعات مهمي از قبيل كيفيت توان از جمله مشكلات و چالش هاي فعلي در زمينه سيستم هاي توزيع هوشمند شده است . شارژ خودروهاي الكتريكي از طريق شبكه توزيع ، اگركنترل نشده باشد، باعث ايجاد جريان هاي هارمونيكي و اغتشاشات ولتاژ مي گردد. ، هم چنين مي تواند باعث به وجود آمدن اضافه ولتاژ هاي گذرا در سيستم شود كه خود از موضوعات كيفيت توان هستند. هم چنين يكي ديگر از موضوعات قابل توجه در زمينه كيفيت توان، بحث نامتعادلي ولتاژ است كه بايد توسط شارژرها حداقل گردد. هم چنين اين خودرو ها در زماني كه سيستم تحت بارگذاري هاي سنگين قرار مي گيرد و نيازمند توان اكتيو يا راكتيو هستند ، مي توانند اين تزريق توان را از خودرو به شبكه انجام دهند كه در نتيجه افت ولتاژ بهبود پيدا مي كند و ضريب توان نيز اصلاح مي گردد، كه اين موارد از جنبه هاي مهم كيفيت تواني هستند و امروزه محققان به دنبال روش هاي موثر جهت بهبود اين پارامتر ها در شبكه كه به بهبود كيفيت توان منجر مي شود، هستند. همچنين بحث هاي مديريت شارژ نيز از جمله مسايل مهم در زمينه بهبود كيفيت توان است و بايد اقدامات لازم جهت ايجاد ايستگاه هاي شارژ هوشمند صورت گيرد تا بتواند از ايجاد اضافه ولتاژ ، وقفه ، افت ولتاژ و هم چنين نامتعادلي ولتاژ در شبكه جلوگيري كند. ايستگاه هاي شارژ نيز بايد از شارژر هايي استفاده كنند كه با حلقه هاي كنترلي بهينه ، از به وجود آمدن اغتشاشات كيفيت تواني در شبكه خودداري شود.