چکيده
پل¬هاي راه¬آهن، بخش حياتي از سيستم حمل و نقل ريلي را تشكيل مي¬دهند و به همين دليل از اهميت خاصي در اين صنعت برخوردار هستند اين سازه ها در اثر حركت قطار تحت تأثير بارهاي نوساني و تكراري ديناميكي قرار مي¬گيرند و بنابراين ميتوانند طي عمر خود در معرض خرابي ناشي از خستگي قرار گيرند. جايگزيني يك پل در شبكه¬ي ريلي اغلب بسيار مشكل و گاه غيرعملي مينمايد. لذا بررسي و تخمين عمر باقيمانده خستگي پل¬ها اهميت مييابد. عدم قطعيت در بارگذاري و مقاومت خستگي جزئيات مختلف پل موجب ميگردد كه تعيين عمر خستگي پل از روش هاي قطعي مناسب نبوده و بايستي در قالب قابليت اعتماد در نظر گرفته شود. لذا با توجه به اهميت موضوع و لزوم شناخت و بررسي آن، در اين سمينار سعي شده¬است كه مروري بر مطالعات انجام شده در اين زمينه انجام گيرد. ابتدا مروري بر تعريف خستگي و تاريخچه توسعه¬ي مفهوم آن انجام شده و سپس مطالعات انجام شده در اين زمينه در چهار حوزه¬¬ي "نقاط مستعد خستگي"، "ارزيابي آسيب¬هاي ناشي از خستگي"،" تخمين عمر باقيمانده¬ي خستگي" و " ارزيابي قابليت اعتماد خستگي" بررسي شده ¬است.
واژههاي كليدي: پل¬هاي ¬راه¬آهن، خستگي، تخمين عمرباقيمانده، قابليت اعتماد