چکيده
در دنياي صنعتي امروز با پيشرفت سريع علم ارتباطات و گسترش تجارت بين المللي، تقاضاي سفرو
حمل بار به صورت داخلي و بين المللي رو به افزايش است؛راه آهن به عنوان يك روش حمل و نقل
سازگار با محيط و از نظر اقتصاد ملي مقرون به صرفه در بسياري از كشورها مورد توجه قرار گرفته
است. در حال حاضر به علل مختلف انرژي مورد نياز جهت چرخش چرخها توسط موتورهاي الكتريكي
(تراكشن موتور) تامين مي شود در سيستم هاي ريلي بمنظور كاهش هزينه ساخت معمولا از تغذيه
تكفاز بهره مي گيرند كه در آن قطار برقي از يك خط بالاسري توان الكتريكي را دريافت مي كند.
سيستم تكفاز در شبكه راه آهن جريان توالي منفي بزرگي ايجاد مي كند. همچنين محركه هاي
الكتريكي جريان هارمونيكي قابل ملاحظه اي به شبكه تغديه مي دهند. جريان توالي منفي و همچنين
جريان هاي هارمونيكي قابليت اطمينان و كيفيت توان را بشدت كاهش مي دهد. كيفيت توان ضعيف
ممكن است ايمني سيستم راه آهن و همچنين بهره برداري از ساير وسايل برقي مورد استفاده در شبكه
ريلي را تحت تاثير قرار دهد.بنابراين تلاش هاي فراواني براي كاهش جريان توالي منفي و جريان هاي
هارمونيكي در سيستم تغذيه راه آهن انجام شده است. يك روش مهم براي كاهش يا ازبين بردن توالي
Le ، منفي و صفر در سيستم ريلي استفاده از ترانسفورماتورهاي كششي با ساختار پيشرفته مثل اسكات
Multi Purpose Balance ، (IM)Impedance Maching ، Roof Delta ، WoodBrige ، Blanc
مي باشد. طراحي ترانسفورماتورهاي تراكشن با توجه به شرايط استفاده از (MPBT)Transformer
آنها با ترانسفورماتورهاي توزيع معمولي متفاوت بوده و نيازمند درنظرگرفتن ملاحظات خاصي مي باشد
كه از جمله آنها مي توان به پارامترهايي نظير امپدانس بالا، استقامت در برابر اتصال كوتاه، كاهش مولفه
هاي توالي منفي و صفر جريان شبكه سه فاز، پايداري در برابر تنش هاي مكانيكي و مسائلي از جمله كار
با يكسوسازها، تلفات هارمونيكي، نوسانات دائمي جريان بار و محدوديت در ابعاد، وزن، دما و سطح
صداي ترانسفورماتور اشاره نمود. مولفه توالي منفي و هارمونيك ولتاژ وجريان در مقالات بسياري مورد
.[9- بررسي قرار گرفته شده است