چکيده
در ابتدا به اهميت استفاده از سيستم تعليق بادي اشاره شدهاست و در ادامه نحوه عملكرد سيستم تعليق بادي با شكل توضيح داده شدهاست. بعد از پي بردن به نحوه عملكرد سيستم تعليق بادي به مدلسازي ترموديناميكي گاز و ديناميك خودرو اشاره شدهاست. در ادامه يك مدل كه به واقعيت نزديكتر است انتخاب ميشود و اين انتخاب به كاربردي كه از سيستم تعليق بادي به انتظار ميرود؛ بستگي دارد. سپس به بررسي روشهاي كنترلي پرداخته ميشود و خروجيهاي آن مورد بررسي قرار ميگيرد و يك روش كنترلي به عنوان روش كنترلي مناسب انتخاب ميشود. بهطور كلي كاربرد سيستم تعليق بادي تنظيم ارتفاع است و بهندرت براي كنترل ارتعاشات با تغيير دادن ضريب فنريت استفاده ميشود. كاربردي كه كمتر به آن اشاره شدهاست و در حيطه سيستم تعليق ميباشد كج كردن خودرو براي مقاصد خاص ميباشد. زمانيكه بتوان ارتفاع خودرو را كنترل كرد ميتوان خودرو را هم كج كرد. كاربردي كه ميتواند با كج كردن خودرو ايجاد شود جلوگيري از واژگوني و ايجاد راحتي براي سرنشينان در هنگام عبور از پيچ ميباشد. در ادامه تحقيقات به اين نتيجه خواهيدرسيد كه چهمقدار كج كردن خودرو ميتواند راحتي براي سرنشينان در هنگام عبور از پيچ ايجاد كند و اينكه در هنگام واژگوني توسط شتاب عرضي بالا اين روش چهمقدار ميتواند كارساز باشد.