چکيده
سازمانها دريافتهاند جهت بقاء در دنياي رقابتي امروز كه با تغييرات سريع تكنولوژي، تنوع رقبا و تعداد زياد آنها همراه است، بايد قادر باشند تا خود را با تغييرات آينده تطابق دهند. نيازمنديهاي مشتري به طور مداوم در حال تكامل بوده و چرخه عمر محصول نيز كوتاهتر ميگردد و بالتبع آن زنجيره تأمين بايد بتواند به بازار پاسخ بدهد. در كسبوكار دنياي امروزي، مديريت زنجيره تأمين به عنوان ابزاري براي دستيابي به سود اقتصادي كوتاه مدت و مزيت رقابتي بلند مدت محسوب ميگردد. مديريت زنجيره تأمين به عنوان مجموعهاي از رويكردها و تلاشهايي به شمار ميرود كه از توليدكنندگان، عرضهكنندگان و توزيعكنندگان حمايت نموده و زنجيره ارزش را به گونهاي هماهنگ ميكند كه محصولات در مقادير مناسب، زمان مناسب و مكان مناسب توليد و توزيع گرديده تا در نتيجه رضايت مشتري حاصل گردد.
يكي از جنبههاي بسيار مهم مديريت زنجيره تأمين، عبارتست از انتخاب نوع زنجيره تأمين مناسبي كه بتوان از آن طريق به عملكرد بهينه در سرتاسر زنجيره دست يافت. براي اين منظور بايد ويژگيهاي محصول در مراحل مختلف دوره عمر خود را در تصميمات زنجيره تأمين لحاظ كرد.
هدف از انجام سمينار بررسي ادبيات مساله طراحي شبكه لجستيك با توجه به دوره عمر محصول و ادبيات ارتباط زنجيره تأمين با فرآيند توسعه محصول جديد و سپس بدست آوردن شكافهاي تحقيقاتي در اين حوزهها است. پس از بررسي ادبيات، انواع تصميمات مربوط به سطوح مختلف، مدلهاي موجود براي طراحي شبكه لجستيك و زواياي اين مسايل شناسايي خواهند شد و مطالعات اين حوزه بر اساس عوامل موجود دستهبندي ميشوند. ادبيات مربوط به طراحي زنجيره تأمين براي محصولات جديد نيز به همين صورت و با جزئيات بيشتر بررسي ميشوند.
تشخيص فاكتورهاي كليدي موثر در زنجيرهتأمين براي توسعه محصولات جديد كه منجر به كارايي زنجيره ميشوند، طراحي موثر محصول با توجه به بازارهاي مختلف، مدلهاي كيفي ارزيابي توسعه محصول جديد، مسائل انتخاب بازار درست و شدت فعاليت در آن بازار و در نهايت مسائل طراحي شبكه لجستيك مربوط به اين محصولات است.