چکيده
صنعت ساختمان يكي از اصلي ترين توليد كنندگان ضايعات و از پرهزينه ترين صنايع در جهان مي باشد.
حدود ٪13توليد ناخالص داخلي و حدود ٪40كربن دياكسيد توليد شده ناشي از مصرف انرژي، حاصل از
اين صنعت ميباشد. همچنين بالغ بر ٪50ضايعات توليد شده در جهان مربوط به اين صنعت ميباشد. مدل
اقتصادي فعلي صنايع مختلف، بر پايه روندي خطي ميباشد. منظور از روند خطي، سلسله مراتب "تهيه، توليد
و دفع" مواد ميباشد. از گذشته به دليل فراواني منابع و در نتيجه هزينه پايين آنها، استفاده از اين مدل
همچنان ادامه دارد. در نتيجه اين مدل مقدار قابل توجهي ضايعات حاصل شده و در عين حال هزينه تهيه
مواد اوليه و سوخت دائما در نوسان است. در نقطه مقابل، اقتصاد چرخهاي 1در دهه 1970ميلادي معرفي شد
كه هدف نهايي آن بهينهسازي مصرف منابع اوليه و جدا كردن تاثير رشد اقتصادي از تاثيرات زيست محيطي
حاصل از آن، ميباشد. اين رويكرد علاوه بر مزاياي زيست محيطي، مزاياي اجتماعي و اقتصادي زيادي دارد.
اقتصاد چرخهاي امروزه در صنايع مختلف مانند اتومبيلسازي و صنايع پيشرو فنآوري كه مواد اوليه آنها
عموما كمياب و گران ميباشند، به طور گستردهاي مورد استفاده قرار ميگيرد. اما متاسفانه عليرغم مطالعات
صورت گرفته، استفاده از اين رويكرد در صنعت ساخت همچنان در مراحل ابتدايي خود قرار دارد. از اين رو
در اين پژوهش مروري بر مطالعات انجام شده حول مفهوم اقتصاد چرخهاي و به خصوص در حوزه صنعت
ساخت، انجام ميشود. مفاهيم ضروري و اصول اوليه اقتصاد چرخهاي به صورت طبقه بنديشده ارائه ميشوند.
در ادامه اين مفهوم در مراحل مختلف ساخت و با تمركز بيشتري بر مرحله تخريب و واسازي، مورد بررسي
قرار ميگيرد. همچنين كاربرد فنآوري هاي نوين مانند مدلسازي اطلاعات ساختمان در بهكارگيري هرچه
بيشتر اين رويكرد، شرح داده ميشوند.