چکيده
در خودروهاي برقي و هيبريدي سيستم ذخيره انرژي نقش اساسي را ايفا مي كند. و در بين اجزاي آن نقش
باتري پر رنگ تر است. سيستمهاي مبتني بر باتري با چالش هاي عمده اي روبرو هستند مثلا چگالي توان
باتري در خودرو بايد بالا باشد تا بتواند پيك توان مورد نياز را در هنگام شتاب گيري تامين كند. اگرچه
باتري هايي با چگالي توان بالا موجود مي باشند ولي قيمت آنها بسيار بالاست. راه حل ديگر افزايش حجم
باتري هاست كه با توجه به محدوديت هاي حجم و وزن اين كار در خودرو ميسر نسيت. همچنين مديريت گرما
در باتري چالش بزرگي است، زيرا نه تنها نياز به سرد كردن باتري در دماهاي بالاو تحت بار سنگين داريم،
بلكه در دماهاي پايين هم براي رسيدن به نقطه مطلوب بايد باتري را گرم نگه داريم. بنابراين كار كردن باتري
در يك محدوده ي دمايي مشخص تاثير زيادي روي افزيش طول عمر آن دارد. لذا در اين تحقيق درخصوص
انواع آرايش هاي خنك كاري باتري پژوهش شده است.