چکيده
امروزه با توجه به اهميّت بالايي كه طول عمر قطعات مورد استفاده در صنعت براي صاحبان صنايع دارد، شناسايي، بازرسي و عيب يابي قطعات با روشهاي غير مخرب جزء ضروريات هر صنعت محسوب ميشود. يكي از مواردي كه از گذشته در صنعت ريلي مورد توجه بوده بازرسي نواحي داراي جوش ريلها ميباشد. از مهم ترين عيوبي كه در سطح ريل جوش داده شده ممكن است به وجود بيايد، ترك و رشد آن ميباشد. رشد ترك در قطعات ميتواند همراه با ايجاد كرنش پلاستيك و اتلاف انرژي به صورت كار پلاستيك يا گرما در نزديكي نوك ترك گردد. افزايش دماي قطعه در نزديكي نوك ترك كه محل تمركز تغيير فرم پلاستيك ميباشد، همواره مورد توجه بوده است. بر همين اساس ميتوان با استفاده از روش ترموگرافي، رابطه بين طيف دماي سطح قطعه و فاكتور شدت تنش را با اندازه گيري دماي قطعه در هنگام رشد ترك بررسي نمود.
به همين منظور سعي شده است كه با در نظر گرفتن چندين قطعه آزمايشي مطابق استانداردهاي از پيش تعريف شده براي آزمايش رشد و انتشار ترك، كانتور تنش و تغييرات دماي سطح كه به واسطه تنش ايجاد شده، به طور هم زمان با استفاده از روش ترموگرافي براي قطعات مذكور محاسبه گردد.