چکيده
مشخصههاي ارتعاشي و نويزي خودرو نقش اساسي در آسايش سرنشينان ايفا ميكنند. صداهاي ناشي از تماس تاير با جاده يكي از منابع اصلي سر و صدا در خودروهاي سواري است كه در اثر چرخيدن تاير خودرو بر سطوح ناهموار بهوجود ميآيد. با توجه به اهميت تحريكات وارده از طريق ساختار آج به حفره سيال و انتقال نويز و ارتعاشات آن به رينگ، در اين سمينار به آناليز ارتعاشي - آكوستيكي مدل كوپل ساختار تاير، رينگ و حفره سيال آكوستيكي پرداخته شده است. به منظور ايجاد مدل كوپل شده عددي با روش المان محدود ابتدا به مدلسازي تاير و رينگ فولادي پرداخته شده است، سپس بر روي مدلهاي ايجاد شده آناليز مودال انجام شده است تا به كمك آن بتوان فركانس و شكل مودهاي مربوط به رزونانس ساختاري و آكوستيكي را پيدا كرد. در ادامه با استفاده از كوپل كردن محيط هارمونيك، مودال و استاتيكي و به كمك افزونه آكوستيكي، به آناليز آكوستيكي مدل كوپل شده تاير و رينگ با حفره سيال به منظور محاسبه فشار آكوستيكي، تراز فشار صوتي، پاسخهاي هارمونيكي از جمله نيروهاي توپي چرخ و نمودارهاي وابسته به فركانس سيستم پرداخته ميشود. در نهايت، با كمك مدل ارائه شده به بررسي پارامترهاي موثر بر سطح نويز تاير پرداخته شده است.