چکيده
صنعت هوا فضا سالهاست كه به دو دليل مهم نگران سر و صدا بوده است: افزايش فشار مقررات بين المللي / دولتي
و راحتي مورد نياز داخل كابين. مقررات زيست محيطي مربوط به ميزان نويز در فرودگاه و اطراف آن در هنگام
وضعيت برخاستن و فرود است. در صنعت خودروسازي نيز راحتي آكوستيكي اهميت زيادي پيدا كرده است. فن
هاي خنك كننده موتور مدتهاست كه به عنوان يكي از منابع اصلي سر و صداي يك وسيله نقليه شناخته مي شوند.
از آنجا كه موتور و ساير قطعات خودرو كم صدا تر شده اند ، نياز به كاهش سر و صداي فن بيشتر و ضروري تر مي
شود. براي كاهش نويز فن به شيوه اي مقرون به صرفه ، لازم است مؤلفه كاهش نويز را در مرحله اوليه طراحي
قرار دهيم پيش بيني صداي توليد شده از جريان سيال علي رغم دشوار بودن ، ميتواند به كمك تكنيك هاي
عددي مدرن و ديناميك سيالات محاسباتي شبيه سازي گردد. تحقيق حاضر به بررسي شبيه سازي ايرو آكوستيكي
پروانه رادياتور خودروي سمند ميپردازد . پيش بيني نويز با توجه به شرايط حالت پايا با استفاده از مدل نويز پهن
باند صورت پذيرفت. در اين گزارش سعي شده است يك مكانيزم شبيه سازي مورد نياز براي ارزيابي ميزان توليد
نويز ايجاد شود .
براي انجام شبيه سازيها از + ، STAR-CCMكه يك نرم افزار تجاري است استفاده مي شود. طبق نتايج بيشتر مقدار
نويز در نوك پره ها تحت تاثير سرعت و فشار ديناميكي بالا شكل گرفت . نتايج شبيه سازي نشان داده است كه
مدل نويز پهن باند پيش بيني مناسبي از شرايط عملكردي سرو صداي پروانه را دارا ميباشد