چکيده
رشد سريع جمعيت شهري و افزايش سفرها، افزايش استفاده از وسايل نقليه شخصي، خلا و كمبود حمل و نقل همگاني و تردد
خودروهاي فرسوده در سطح شهر مقدمات افزايش آلودگي هوا در سطح شهرهاي پرجمعيت را فراهم آورده است. سهم منابع آلاينده
متحرك و ترافيك و حمل و نقل شهري كه از مهمترين عوامل آلودگي هوا بخصوص در شهرهاي بزرگ و پرجمعيت ميباشد حدودا 06
الي 26درصد از كل آلايندهها است. جهت بررسي انتشار آلودگي ناشي از وسايل نقليه بررسي مدلهاي انتشار آلودگي هوا جهت آناليز و
تعيين اثربخشترين و مقرونيهصرفه ترين مدل حائز اهميت است. بررسي مدلها در چهار مرحله شامل بازبيني مدلهاي موجود انتشار
آلودگي هوا ناشي از وسايل نقليه، ارزيابي مدلها و مقايسه آنها، بررسي ارتباط بين مدلهاي آني انتشار آلودگي هوا و توسعه پيشنهادات
براي كاربرد بيشتر مدل و تحقيقات آتي ميباشد. اساس ارزيابي مدلهاي موجود بر آلايندههاي اگزوز است كه هدف آن تهيه گزارشي
دقيق از رفتار ديناميكي آلودگي وسايل نقليه در فواصل زماني كوتاه است