چکيده
چكيده
ﮐﻨﺘﺮل اﺣﺘﺮاق داﺧﻠﯽ ﯾﮑﯽ از ﺳﺨﺖ ﺗﺮﯾﻦ اﻧﻮاع ﮐﻨﺘﺮل اﺳﺖ . ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺼـﺮف ﺳـﻮﺧﺖ و آﻻﯾﻨﺪﮔﯽ ، ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﻗﺪرت و راﻧﺪﻣﺎن ﻣﻮﺗﻮر ﻣـﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ ﺗﻮﻟﯿـﺪ ﺧـﻮدرو رو ﺑـﻪ رﺷـﺪ مي باشد و دوﻟـﺖ ﻫﺎ ﺧﻮاﺳﺘﺎر ﮐﺎﻫﺶ آﻻﯾﻨﺪﮔﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪي توسط ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. پارامترهاي موتور بايد در سيستم كنترل موتور و همچنين در زيرسيستم هاي مربوطه گنجانده شوند ، زيرا مقادير تعيينشده براي عملگرهاي موتور در چندين سيستم تحتتاثير قرار ميگيرند.
در ماژول كنترل گشتاور با توجه به بررسي الزامات تخمين گشتاور به مدل هاي كنترلي همانند مدل توصيفي موتور ، مدل اسمي تشريح گرديده است .
در ماژول كنترل نسبت هوا به سوخت ، ضمن بررسي عناصر و عملكرد سنسور فوق به تشريح مدل هاي برآوردگر جرمي هوا ، مدل جبران فيلم سوخت و كنترل كننده PID پرداخته شده است .
در ماژول كنترل دريچه گاز الكترونيكي به تشريح عملكرد دريچه گاز الكترونيكي پرداخته شده است و مدل هاي كنترلي از جمله مدل سازي سيستم ETC ، كنترل سوپاپ هواي ايستا و مدل كنترل خطي توصيف گرديده است .
در ماژول كنترل سرعت ايستا ، اهميت كنترل سرعت ايستا توضيح داده شده است و مدل هاي كنترلي همانند كنترل پيشخورد ، كنترل فازي ، و فيلتر كالمن توصيف گرديده است .
در مبحث ماژول كنترل جرقه ضمن بررسي روشهاي زمان بندي احتراق ، مدل هاي ديناميك و كنترل زمان بندي موتور GDI ، كنترل تطبيقي سيستم تاخير زماني و كنترل كننده انطباق پذيز ( APC ) بررسي شده است .
و در نهايت در بخش ماژول كنترل ضربه ، روش هاي تشخيص ضربه و سيستم كنترل ضربه تشريح و مدل هاي كنترل ضربه آماري ، سنسور ضربه و يك ميكروفون سيگنال و مدل صداي ضربه بررسي شده است .
شايان ذكر است كه موارد طرح شده در سمينار فوق با استفاده از پژوهش هاي مختلف انجام شده در قسمت هاي مختلف مديريت كنترل موتور انجام گرديده است.
واژههاي كليدي: ماژول ، نسبت تراكم ، كنترل خطي ، گشتاور ، سرعت ايستا و جدول مراجعه اي .