-
شماره ركورد
7794
-
عنوان
بررسي روش هاي استخراج مشخصات ژئوتكنيكي لايه هاي محيط هاي حائل به مترو و مقايسه ي آن ها
-
سال تحصيل
98-99
-
استاد راهنما
دكتر سيد جواد ميرمحمد صادقي
-
چکيده
امروزه انجام مطالعات و بررسيهاي ژئوتكنيكي براي هر پروژه¬اي يك اصل علمي و پذيرفته شده در مجامع بينالمللي و كشورهاي پيشرفته دنيا است. اساس طراحي ژئوتكنيكي هر سازه به اطلاعات ژئوتكنيكي همان سازه بستگي دارد و در اين ميان نقش مقاومت مجاز، ضرايب نشست، ضريب ارتجاعي و پارامترهاي لرزهاي خاك بر كسي پوشيده نيست. دستيابي به اطلاعات مزبور جز با بررسيهاي ژئوتكنيكي امكان پذير نيست. به جهت شناخت خاك لايه¬هاي محيط حائل به مترو در ابتدا نياز به طبقه¬بندي، شناخت، مقايسه و انتخاب بهترين آزمايش¬ها در سطوح مختلف مطالعات با توجه به محدوديت¬هاي هر سايت مي¬باشد، به بياني ديگر در مطالعات اوليه به دسته¬اي از آزمايش¬ها نياز است و پس از بررسي بر روي نتايج آن¬ها براي مطالعات تكميلي و تفصيلي نياز به دسته¬اي ديگر نياز مي¬شود. آزمايش¬ها به طور كلي به دو دسته آزمايش¬هاي صحرايي و آزمايشگاهي طبقه¬بندي مي¬شوند. تفاوت اصلي اين آزمايش¬ها در اثر مقياس و امكانات موجود براي انجام آزمايش است به گونه¬اي كه در آزمايش¬هاي آزمايشگاهي با وجود تجهيزات مناسب¬تر بايد به علت تغيير در اندازه نمونه¬ها، خطا¬هايي را در تبديل به اندازه عادي پذيرفت. آزمايش¬هاي صحرايي نيز خود به دو دسته آزمايش¬هاي ژئوتكنيكي و ژئوفيزيكي تقسيم مي¬شوند. تفاوت عمده اين دو دسته آزمايش در نحوه انجام و ميزان خرابي محيط مورد بررسي مي¬باشد. به نحوي كه مبناي استخراج ويژگي¬هاي خاك در آزمايش¬هاي ژئوفيزيكي بر اساس تحريك موج و دريافت پاسخ آن با عبور از لايه¬هاي خاك مي¬باشد اما در آزمايش¬هاي ژئوتكنيكي وابسته به نوع آزمايش متفاوت است. همچنين آزمايش¬هاي ژئوتكنيكي غالباً مخرب مي¬باشند اما آزمايش¬هاي ژئوفيزيكي نيمه مخرب و غير مخرب هستند. ادبيات فني مويد اين موضوع است كه با شناخت لايه¬هاي خاكي مسير مترو و محيط¬هاي حائل به مترو، مي¬توان به وجود حفره¬هاي زيرزميني، شناخت لايه¬هاي ضعيف، ايجاد مرجع براي طراحي¬هاي مختلف، تاثير ارتعاشات ريلي، طبقه¬بندي خاك بر اساس پروفيل موج¬هاي برشي، انتخاب نوع حفاري مناسب مسير و تاثير آن بر محيط اطراف و يا مسائل ديگري كه سبب تغيير رفتار ساختگاه مي¬شود پي برد. محققين بر اساس هدف خود سعي در انتخاب بهترين روش از منظر ميزان تخريب محيط سايت، زمان و هزينه مي¬باشند. استفاده از آزمايش¬ها براي شناخت لايه¬هاي محيط حائل به مترو هميشه در جهت شناخت لايه¬هاي خاك نبوده و اهداف ديگري مانند اعتبارسنجي مدل¬هاي عددي و حتي ايجاد رابطه¬هاي جديد ميان خاك و نتايج آزمايش¬ها مي¬باشد. يكي از اهداف¬ ذكر شده در شناخت ويژگي لايه¬هاي خاك در پروژه¬هاي عمراني مثل مترو، تاثير ميزان ارتعاشات بر آن¬ها مي¬باشد. جنبه¬هاي مختلف تاثير ارتعاشات ريلي بر محيط-هاي حائل به مترو براي طبقه¬بندي خاك¬ها بر ميزان انتقال ارتعاشات با آزمايش¬هاي مختلفي از جمله آزمايش¬هاي ژئوفيزيكي ميسر مي¬شود.
-
نام دانشجو
يزدان شفيعيون
-
تاريخ ارائه
11/21/2020 12:00:00 AM
-
متن كامل
69379
-
پديد آورنده
يزدان شفيعيون
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/09/12
-
لينک به اين مدرک :