چکيده
پروژه هاي راهسازي بدليل حجم زياد منابع درگير و مرتبط با پروژه از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشند. خصوصا اينكه كمبود منابع مالي دولت جهت توسعه راه¬ها باعث گسترش استفاده از روش ساخت- بهره برداري- انتقال دراين بخش شده است. اين نوع قراردادها خود داراي پيچيدگي و حساسيت هاي زيادي مي باشد.
مهندسي ارزش، تلاشي است سازمان يافته كه براي هدف بررسي و تحليل تمام فعاليت¬هاي يك طرح، از زمان شكل گيري تفكر اوليه تا مرحله طراحي و اجرا و سپس راه¬اندازي و بهره¬برداري انجام مي¬شود و به عنوان يكي از كارآمدترين و مهمترين روشهاي اقتصادي درعرصه فعاليتهاي مهندسي، شناخته شده است و به عنوان يك ابزار مديريتي موثر براي بهبود طراحي، ساخت و صرفه¬جويي در هزينه¬هاي عناصر متنوع حمل و نقل از جمله پروژه¬هاي راهسازي است كه در عمل نيز ثابت شده است.
اما عليرغم اينكه مهندسي ارزش بيش از 20 سال است كه در پروژه هاي مختلف كشورهاي توسعه يافته استفاده مي شود، تا كنون نتوانسته است در ايران جايگاه حقيقي خود را پيدا كند. اين تحقيق مهندسي ارزش را به عنوان يك راهكار سيستماتيك جهت بهبود ارزش در پروژه¬هاي راهسازي برگزيده است و مهندسي ارزش به پياده سازي و بكارگيري اين فرآيند در اين پروژه ها در محيط ايران مي پردازد.
مطالعات ارزش فرصت مناسبي براي كاهش هزينه ، بهبود كيفيت، بهبود ساخت پذيري، كاهش زمان ساخت، افزايش طول عمر مي¬باشند. محقق ضمن بررسي مباني و كاربردهاي مهندسي ارزش ،نسبت به اعمال اين مطالعات در يك پروژه راهسازي اقدام نموده است.