چکيده
در تحليل و طراحي ناوگان ريلي، تماس چرخ و ريل و مدلسازي نيروهاي تماسي در حالت هاي مختلف داراي اهميت مي باشد. از تاريخ ارائه تئوري هاي قابل اتكا كمتر از 50 سال گذشته است و از اين نظر در دهه هاي اخير آزمايشات گوناگون و مدل سازي هاي متنوعي ارائه شده است تا رفتار غير خطي تماس بدست آيد. در اين سمينار تئوري هاي مختلف تماس غلتشي معرفي شده و آخرين دستاوردها در خصوص تست هاي مربوطه و روش هاي حل مدلهاي رياضي گردآوري و ارائه خواهند شد.اولين تئوري هاي خطي و غير خطي تماس توسط آقاي كالكر ارائه شده است كه اين تئوري حاصل بيش از يك دهه آزمايش و مدل سازي بوده است. كالكر بر مبناي تئوري هاي الاستيسيته توانست رفتار تماس غلتشي را با دقت خوبي مدل كند. پس از ارائه اين مدل تلاش فراواني براي ارائه نرم افزار مناسب حل اين مدل رياضي انجام شد. نرم افزارهاي ارائه شده داراي سرعت پاييني جهت حل تماس غيرخطي بوده است كه از معروف ترين و معتبرترين آن ها نرم افزار CONTACT مي باشد كه توسط آقاي كالكر و تيم همكاران ارائه شده است. محققين ديگر جهت بالا بردن سرعت و افزايش دقت تلاش زيادي انجام داده اند كه حاصل آن ها ارائه تئوري هاي جديدتري شده است. در مقالات روز مكانيك تماس و بخصوص در صنعت ريلي روش هاي جديدي جهت كاربردهاي خاص ارائه شده است كه در اين سمينار به آن ها خواهيم پرداخت.