-
شماره ركورد
8470
-
عنوان
ناپايداري هاي سيال و روش هاي كنترل سكته و خفقان در كمپرسور هاي جريان محوري
-
سال تحصيل
1396
-
استاد راهنما
دكتر محمد اخلاقي
-
چکيده
در اين تحقيق پديده سكته و خفقان مورد بررسي قرار گرفتهاند. اهميت اين موضوع از اين جهت است كه در موتور هاي هوايي حد پايداري كه بوسيله وقوع سكته مشخص مي شود در حقيقت نشان دهنده مرز عملكرد پايدار موتور است. اجتناب از نزديك شدن به مرز ناپايداري منجر به عملكرد موتور در نقطه اي به دور از نقطه طراحي (نقطه بيشينه بازدهي) مي گردد. به همين دليل افزايش بازه عملكرد پايدار و نزديك شدن نقطه كاركرد به نقطه طراحي در موتور هاي هوايي امري مهم است. افزايش بازه عملكرد عموماً به دو صورت انجام مي پذيرد، كنترل فعال و كنترل غير فعال. در سيستم كنترل فعال، هدف افزايش بازه عملكرد پايدار از طريق ايجاد يك مؤلفه ديناميكي جديد در سيستم كمپرسور است، مانند استفاده دمش هواي پر سرعت در بالا دست پره هاي روتور. در سمت مقابل كنترل غير فعال به معني ايجاد يك تغيير دائمي (و غير ديناميكي) در سيستم كمپرسور است، مانند استفاده از جداره بهبود دهنده. متن حاضر در ابتدا به بررسي تئوري هاي موجود براي پيش بيني سكته پرداخته است و سپس به بررسي روش هاي غير فعال كنترل سكته پرداخته شده است. اهميت روش هاي كنترل غير فعال در سادگي و در بعضي مواقع كارايي بيشتر نسبت به روش هاي كنترل فعال است. اصولاً با استفاده از سيستم هاي كنترلي اعم از فعال و غير فعال كاهش اندك بازده كمپرسور در نقطه طراحي گزارش شده است، اما در تحقيقات معدودي نشان داده شده است كه استفاده از جداره هاي بهبود دهنده حفره بازگردش منجر به افزايش بازده در نقطه طراحي مي شود. از اين رو اهميت تحقيقات در زمينه جداره هاي بهبود دهنده حفره بازگردش دو چندان است.
-
نام دانشجو
حميدرضا عباسي
-
تاريخ ارائه
6/5/2018 12:00:00 AM
-
متن كامل
71363
-
پديد آورنده
حميد رضا عباسي
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/03/18
-
عنوان به انگليسي
Flow instabilities and methods to control stall and surge in axial flow compressors
-
كليدواژه هاي فارسي
ناپايداري هاي آيروديناميكي , سكته و خفقان , كنترل غيرفعال , جداره بهبود دهنده حفره بازگردش
-
كليدواژه هاي لاتين
aerodynamic instabilities , stall and surge , passive control , recirculation cavity casing treatment
-
لينک به اين مدرک :