چکيده
ساخت يك خط جديد ريلي (پرسرعت يا معمولي) هزينه گزافي را به دولت ها متحمل مي¬كند. اما مسئله اي كه در اينجا مطرح ميشود اين است كه با وجود اين هزينه هاي گزاف اگر به درستي از منابع استفاده نشود و كارايي و ميزان عملكرد را ناديده بگيريم در اين صورت اين هزينه ها بي فايده بوده است و هر روز بر اين هزينه ها استفاده مي شود. مطالعات كارايي اقتصادي در يك منظر، برنامه ريزي حمل و نقل را قادر مي سازد تا از كارايي به مسائل اثربخش منتقل شود. نقطه اصلي تحقيق حاضر اين است كه تجزيه و تحليل كارايي مي تواند تبديل شود به ابزار پشتيباني قوي تري براي تصميم گيرندگان مختلف در بخش حمل و نقل و همچنين رتبه بندي پروژه ها بر اساس شاخص هاي كاربردي در طول اجراي پروژه تا با استفاده از ابعاد كارايي بر اجراي اقدامات سياستي نظارت كنند ,ايجاد ابزاري تا بدان وسيله مديران بتوانند بين وضعيت موجود و برنامه آرماني، شكاف عملكردي موجود را شناسايي كرده و براي رفع آن چاره اي بيانديشند. در اين تحقيق، مدل نوآورانه تحليل پوششي داده ها ارائه شده است كه مي تواند به كارشناسان حمل و نقل و سياست گذاران براي محاسبه بهره وري در راه آهن كمك كند. روش تحليل پوششي داده ها جزو رايج ترين، محبوب ترين، پركاربرد ترين و با اعتبار ترين روش ها براي محاسبه ي كارايي و بهره وري در حوزه ي حمل و نقل خصوصا حمل و نقل ريلي است . در اين پايان نامه 2 مدل طراحي شده است . در مدل اول به محاسبه ي كارايي مسير هاي ريلي سريع السير در قاره اروپا پرداخته مي شود . از نوآوري هاي اين مدل استفاده از قيمت بليط در ورودي هاي مدل است. در مدل دوم برخلاف مدل اول از مدل تركيبي Network DEA براي محاسبه كارايي كشور هاي توسعه يافته در صنعت راه آهن سريع السير در جهان استفاده شده است . تعيين كارايي خطوط اين نتيجه را به همراه خواهد داشت كه مي توان از ويژگي هاي خطوط كارا براي بهبود وضعيت خطوط ناكارا تجربه اي كسب كرد و خطوط كارا را به عنوان الگويي براي خطوط ناكارا در نظر گرفت.