چكيده
چكيده
در دنياي امروز بحران انرژي نقش شركتهاي مرتبط با حوزه انرژي را مهم بيان ميكند و تدوين استراتژي را در راستاي دستيابي به اهداف را بيش از پيش ضروري مي داند.
در اين پايان نامه سعي بر آن بوده كه تدوين استراتژي شركتهاي هلدينگ صنعت نفت و گاز در كشور ايران با رويكردي نوين مورد بررسي قرار گيرد.
ماتريس SWOT و SPACE از ابزارهاي شناخته شده اين حوزه مي باشد كه اساس آن شناسايي عوامل دروني و بيروني موثر در موفقيت شركت ميباشد. نقصان اصلي اين روشها آميخته بودن با ذهن پيچيده انسان و مفاهيم كيفي مرتبط با آن است كه در اين پايان نامه روشي ارايه شده است كه از طريق آن ميزان خطا سنجيده مي شود. اين بدان معناست كه كه تفاوت بين روش معمول و نتايج نوين اين روش با هم مقايسه ميشوند با اين تفاوت كه سطح عدم قطعيت بيشتري مورد مطالعه قرار گرفته است.
كليه فعاليت هاي فوق در قالب يك برنامه تدوين استراتژي شركتهاي هلدينگ صنعت نفت و گاز در كشور ايران انجام شده است كه نظرات حدود 40 متخصص اين حوزه را در بر مي گيرد.
هدف اصلي اين تحقيق مقايسه نتايج روش تدوين استراتژي در حالت معمول با حالت نوين بكار رفته مي باشد. همانطور كه از نتيج فصل چهارم برميايد اعداد بدست آمده نتايج طيف ليكرت در موقعيت كنوني و آينده به ترتيب %5/12 و%2/8 با نتايج منطق فازي متفاوت مي باشد كه خود نشان دهنده تقريبي خوب از شناسايي همگون نخبگان عرصه نفت و گاز كشور خبر ميدهد بعلاوه آنكه در خصوص شرايط آينده ديد نخبگان را از تهاجمي شديد به تهاجمي معطوف به قوت تغيير ميدهد.
واژههاي كليدي: برنامه ريزي استراتژيك , ماتريس SWOT , ماتريس Space, منطق فازي