-
شماره ركورد
10011
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10011
-
پديد آورنده
آرش پسران
-
عنوان
طراحي "مركز هم انديشي علوم" با تاكيد بر علوم روانشناختي
-
مقطع تحصيلي
دريافت درجه كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي معماري گرايش معماري فضاهاي آموزشي-فرهنگي
-
سال تحصيل
ارديبهشت 1391
-
تاريخ دفاع
ارديبهشت 1391
-
استاد راهنما
دكتر كريم مردمي -دكتر احمد اخلاصي
-
استاد مشاور
دكتر كاظم معمارضياء
-
چكيده
چكيده
در عصر تكنولوژي و متناسب با آن، افزايش پيچيدگي¬هاي گوناگون منجر به تقسيم مهارت¬ها و تخصص¬نگري در علوم گرديده است. اما اين تخصص¬نگري گاهاً به از¬دست¬رفتن بخش¬هاي مشترك علوم مي¬انجامد كه طبيعتا به فضاهاي هم¬انديشي ايجاد نياز مي¬نمايد. همچنين علي¬رغم تلاش¬هاي انجام شده، در مراكز هم¬انديشي، « تعامل بين افراد، به همراه روند انديشيدن»، كمتر از ميزان مورد توقع است؛ در نتيجه بهره¬وري كاهش مي¬يابد. توجه به ساختار كالبدي از بعد روانشناسي و اختصاص فضايي مناسب جهت افزايش دو عامل مشاركت و انديشه در كنار هم مي¬تواند عامل افزايش¬دهنده بهره وري مجموعه هايي از اين دست باشد. از اين رو اين رساله تاثير علوم روانشناختي جهت ايجاد حس تعامل و انديشه براي متخصصان و نيز عموم در يك مجموعه كالبدي را مورد بررسي قرار مي¬دهد. بدين صورت كه ادراك روحي و رواني فرد از محيط معماري را، به كمك علوم روانشناسي، در جهت هدف نام برده هدايت مي¬نمايد. در اين راستا به دنبال: 1)يافتن آيتم¬هايي براي تبديل فضاي هم¬انديشي به مكاني درخور انديشه و تعامل، از طريق جستجو در علم روانشناسي محيط، 2)اختصاص تدابير مدبرانه در كالبد فضاهاي عرف از قبيل: تغيير در تناسبات، رنگ، بافت، نور، صلبيت، شفافيت، ميزان ارتباط با طبيعت، فرم و... با¬توجه به نيازهاي عملكردي و رواني پروژه 3) اختصاص و خلق احجام و فضاهاي خلاقانه وجديد متناسب با كاربري ها، در جهت ترغيب احساس انديشيدن، تعامل و هم¬انديشي، است از آنجا كه پارادايم ها و مولفه ها، فلسفي و كيفي است ضمن بررسي و دسته بندي مباني نظري به راهكارهايي در مقياس عمل مي رسد در نهايت به يك پژوهش كاربردي مبدل مي شود كه با تركيبي از روش هاي تحليلي و توصيفي انجام مي¬گردد. گردآوري اطلاعات از منابع كتابخانه اي، ديجيتال، ميداني و... است.
واژگان كليدي: روانشناسي، روانشناسي فضا، هم انديشي، انديشه، تعامل
-
لينک به اين مدرک :