-
شماره ركورد
10044
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10044
-
پديد آورنده
محسن قنبرنيا سوته
-
عنوان
بهينهيابي غلظت اكسيژن اضافه و زمان جرقه زني براي بالابردن بازده احتراق موتور XU7
-
مقطع تحصيلي
درجه كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو گرايش قواي محركه
-
سال تحصيل
فروردين ماه 1391
-
تاريخ دفاع
فروردين ماه 1391
-
استاد راهنما
دكتر محمّدحسن شجاعي فرد
-
چكيده
چكيده
از دهه 60 ميلادي مسئله كنترل آلودگي هوا به وسيله صنايع مطرح شد. از اين رو گازهاي اگزوز و مسئله مصرف سوخت موتورهاي احتراق داخلي اهميت ويژه¬اي به خود گرفتند.
طي ساليان دراز اين امر مسجّل شد كه استفاده از غني¬سازي اكسيژن در موتورهاي احتراق داخلي اثرات مثبتي را به دنبال دارد. مطالعه متون مربوط به غني¬سازي اكسيژن نشان داده است كه اين تغيير اثرات مطلوبي روي توان و گشتاور، بازده حرارتي، دوده و آلايندگي ذرات دارد. البته در برخي زمينه¬ها(مصرف سوخت، نحوه تغييرات توان و گشتاور) نتايج متعارض گزارش شده است. تنها مشكل پيش روي اين تغيير، افزايش اكسيدهاي ازت مي¬باشد.
از اين رو براي درك بهتر اثر افزايش غلظت اكسيژن، در اين كار از يك مدل شبيه-سازي شده موتور XU7(كه موتور پركاربردي در ايران است) استفاده شده است. بعد از صحه-گذاري مدل به كمك داده¬هاي تجربي، روش¬هاي متفاوت افزايش غلظت اكسيژن در مدل شبيه سازي شده بررسي گرديده و اثر افزايش غلظت اكسيژن روي خروجي¬ها مورد مطالعه قرار گرفت. به منظور كاهش NOx خروجي پارامتر زماني مناسب تشخيص داده شد. سرانجام براي يافتن مقادير بهينه اكسيژن و پارامتر زماني مورد نظر، نرم افزار GT-Power با Simulink-matlab لينك گرديد.
واژههاي كليدي: غني سازي اكسيژن، GT-Power، اكسيدهاي ازت، پارامتر زماني، مقدار بهينه
-
لينک به اين مدرک :