-
شماره ركورد
10238
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10238
-
پديد آورنده
جواد احمدي
-
عنوان
بررسي اثر هندسه راهگاه ورودي و پارامترهاي پاشش سوخت بر عملكرد و آلايندگيهاي موتور ديزل در دورهاي مختلف
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - سيستم هاي محركه
-
سال تحصيل
تير 1391
-
تاريخ دفاع
تير 1391
-
استاد راهنما
دكتر محمد حسن شجاعي فرد
-
چكيده
امروزه با گسترش علاقه به استفاده بيشتر از موتورهاي ديزل در كاربردهاي مختلف صنعتي و خودروهاي سنگين و سبك، تحقيق بر روي بهبود عملكرد و پارامترهاي آلايندگي در اين موتورها اجتناب ناپذير است. ميدان جريان درون سيلندر، و پارامترهاي پاشش سوخت نقش موثري بر عملكرد و توليد آلاينده¬هاي موتورهاي ديزل دارند. اثر گذاري هندسي بر جريان درون سيلندر مي¬تواند با تغيير تاج پيستون، پوشش دار كردن سوپاپ¬ها و تغيير در هندسه راهگاه ورودي صورت پذيرد. يكي از مهمترين و تاثيرگذارترين قطعات بر مرحله مكش، راهگاه ورودي و نوع طراحي آن است.
اين تحقيق شامل دو بخش مي¬باشد. در بخش اول به بررسي اثر هندسه راهگاه ورودي پرداخته مي¬شود. در ادامه چرخه باز موتور با راهگاه ورودي متفاوت، شامل سه مرحله مكش، تراكم و احتراق در كد AVL-Fire در دورهاي مختلف شبيه سازي شده است. نتايج براي حالت پايه موتور با داده¬هاي تجربي صحه گذاري شده است و از تطابق خوبي برخوردار است. اين نتايج شامل نمودارهاي فشار، دما و آلاينده¬هاي موتور مي¬باشد كه در دورهاي مختلف، بين هندسه پايه و هندسه ابداعي بايكديگر مقايسه شده¬اند. در بخش دوم به بررسي دو پارامتر مهم از پارامترهاي مختلف پاشش سوخت، از جمله زاويه و زمان پاشش، بر عملكرد و ميزان آلايندگي¬هاي موتور در يك دور ثابت پرداخته مي¬شود و در پايان مقدار بهينه براي اين پارامترها معرفي مي¬شود.
واژه¬هاي كليدي: راهگاه ورودي، سيكل باز، پارامترهاي پاشش، آلاينده¬هاي موتور
-
لينک به اين مدرک :