-
شماره ركورد
10264
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10264
-
پديد آورنده
سيد علي ظهيريپور
-
عنوان
فعالسازي سيستم تعليق 4/1 اتومبيل با استفاده از كنترل مقاوم مد لغزشي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برق - كنترل
-
سال تحصيل
شهريورماه 1391
-
تاريخ دفاع
شهريورماه 1391
-
استاد راهنما
دكتر علياكبر جلالي
-
استاد مشاور
دكتر جواد پشتان
-
چكيده
در اين تحقيق با تفكيك سيستم تعليق فعال 4/1 خودرو، به دو زير سيستم كنترل موقعيت و كنترل نيرو، ضمن جداسازي نامعينيهاي با كران مشخص و نامشخص، بخشهاي خطي و غيرخطي آن نيز از يكديگر جدا شده و زمينه براي استفاده از ابزارهاي مختلف طراحي در بخش خطي، فراهم شده است. چالش اساسي در زيرسيستم موقعيت، چگونگي انتخاب سطح لغزش و در زيرسيستم نيرو چگونگي غلبه بر نامعينيهاي غيرخطي، تغييرپذير با زمان و داراي كران نامشخص است. وجود نامعيني در مدلها، ماندگاري مسير حالت روي سطح لغزش را غيرممكن ميكند و لذا محققان، راهكارهاي مختلفي را جهت نزديك شدن به اين هدف غايي، پيشنهاد كردهاند كه متداولترين آنها استفاده از مد لغزشي مرتبه بالاتر است كه نياز به اطلاعات مشتقات مرتبه بالاتر متغير لغزشي داشته و قانون كنترل پيچيدهتري دارد. روش پيشنهادي در اين تحقيق كه منجر به استخراج يك سطح لغزش بهينه لگاريتمي ميگردد، امكان نزديكشدن به اين هدف را بدون بالا بردن درجه كنترل مد لغزشي فراهم ميسازد.
نتايج حاصل از تغيير سطوح لغزش در زير سيستم موقعيت، حاكي از چگونگي تأثير انتخاب سطح لغزش بر عملكرد نهايي سيستم كنترل است. در بخش كنترل نيرو، نتايج نشان ميدهد كه اگرچه روش مد لغزشي به تنهايي قادر به تضمين پايداري نيست، اما اضافهكردن تكنيكهاي تطبيقي تخمين توابع، راه حل مناسبي براي مقابله با نامعينيهاي داراي كران نامشخص است. با توجه به قابليت تنظيم ميزان انرژي مصرفي در روش پيشنهادي، نتايج حاصل از الحاق زيرسيستم نيرو به زيرسيستم موقعيت نشان ميدهد كه در روش ارائه شده، عملگر هيدروليكي كنترلشده بهتر از ساير روشهاي مورد مطالعه، قادر به تأمين نيروي مطلوب زيرسيستم موقعيت ميباشد.
واژههاي كليدي: تعليق فعال 4/1 خودرو، سطح لغزش بهينه لگاريتمي، تكنيكهاي تطبيقي تخمين توابع، نامعينيهاي داراي كران نامشخص
-
لينک به اين مدرک :