-
شماره ركورد
10298
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10298
-
پديد آورنده
مهدي گلدار
-
عنوان
وزن دهي به پنج نيروي رقابتي پورتر براي تحليل صنعت داروي ايران - موردكاوي شركت فرآورده هاي تزريقي ودارويي ايران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع- مديريت اجرايي
-
سال تحصيل
بهمن ماه 1390
-
تاريخ دفاع
بهمن ماه 1390
-
استاد راهنما
دكتر محمد مهدوي مزده
-
چكيده
در دنياي رقابتي و پيچيده امروز، سازمانها به اهميت بكارگيري برنامه ريزي استراتژيك پي برده
اند. آنان بايد علاوه بر تدوين استراتژي هاي مختلف، بهترين و موثرين ها را انتخاب نمايند تا بقا
و رشد خود را تضمين نمايند. مدل پورتر به عنوان مدلي جامع و كارا به سازمان ها كمك مي كند
تا محيط رقابتي خود را به صورتي همه جانبه بررسي و با توجه به تاثير هر يك بر كسب و كار،
استراتژي هاي متناسب را شناسايي نمايند. اين مدل، از رقباي حاضر و فعلي فراتر رفته و احتمال
حضور رقبا و محصولات جايگزين را نيز در نظر گرفته و به مديران سازمان در شناسايي راهبرد
اثربخش، ياري مي نمايد. اين ويژگي است كه سبب انتخاب آن جهت بررسي صنعت پر رقابت
داروي ايران و شركت فراورده هاي تزريقي به عنوان نمونه اين صنعت گرديده است. در اين
پژوهش، جهت بدست آوردن راهبرد مناسب براساس پنج نيروي رقابتي مدل پورتر، با كمك تيم
خبرگان، زير معيارها و فاكتورهاي اساسي هر يك از نيروهاي رقابتي استخراج شده، وزن و ترتيب
تاثير هر يك بدست آمده است. بدين ترتيب امكان تخصيص منابع و برنامه ريزي هدفمند جهت
عرصه رقابتي سازمان فراهم گرديده است. بر اين اساس، وضعيت رقابت بين رقباي فعلي و زير
معيار هزينه هاي خروج از بازار بيشترين اهميت را بدست آورده است. معيار تهديد ورود
محصولات جايگزين در اولويت بعدي، تهديد تازه واردين )رقباي بالقوه( در رتبه سوم و قدرت
چانه زني خريداران در رتبه چهارم قرار گرفته است. رتبه آخر مربوط به قدرت چانه زني عرضه
كنندگان است. اين اولويت بندي براي اولين با در اين صنعت و اين شركت انجام شده و اولويت
هاي راهبردي بسيار ارزشمندي را در اختيار مديران سازمان قرار داده است. در نتيجه اين پژوهش،
توليد تحت ليسانس، ورورد به عرصه توليد محصولات با تكنولوژي بالا،تنوع ناهمگون
محصولات، يكپارچگي عمودي با بالا، مديريت هزينه هاي بالا سري و كاهش هزينه، افزايش
تعداد تامين كنندگان، برند سازي و افزايش كيفيت به عنوان اولويت هاي استراتژيك شركت
فراورده هاي تزريقي و دارويي ايران شناسايي گرديده است.
واژگان كليدي : برنامهريزي استراتژيك، مدل پورتر، صنعت داروي ايران، استراتژي هاي رقابتي
-
لينک به اين مدرک :