-
شماره ركورد
10344
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10344
-
پديد آورنده
حميدرضا حيدري نوقابي
-
عنوان
بررسي تاثير صفحات لاستيكي زير تراورس (USP) در ارتعاشات ايجاد شده در خطوط ريلي و سازه هاي مجاور آن
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن - خط و سازه هاي ريلي
-
سال تحصيل
خرداد ماه 1391
-
تاريخ دفاع
خرداد ماه 1391
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي اسماعيلي - دكتر جبارعلي ذاكري سردرودي
-
چكيده
مسئله ارتعاشات از آنجايي كه بر روي سازه خط و نيز سازه هاي مجاور خط تاثيرات نامطلوبي دارد بايستي كنترل و مستهلك گردد. از جمله راه كارهايي كه در سال هاي اخير با رويكرد كاهش ارتعاشات در منبع توليد ارائه و مورد توجه قرار گرفته است استفاده از صفحات لاستيكي مخصوصي در زير تراورس ها مي باشد. اين صفحات كه اصطلاحاً USP (Under Sleeper Pads) ناميده مي شوند داراي امتيازات و كاربردهاي زيادي در خطوط ريلي مي باشند كه كاهش ارتعاشات از جمله مهمترين اهداف استفاده از آن ها است. از آن جايي كه تاكنون در اين زمينه مطالعات اندكي صورت گرفته، سعي گرديد در پروژه حاضر با انجام كار ميداني اين تاثيرات مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد. براي اين منظور تعداد 50 پد سخت و 100 پد نرم با مشخصات فني و مكانيكي مورد نظر از شركت Getzner اتريش تهيه و به ايران ارسال گرديد. سپس با همكاري اداره كل خط و سازه هاي فني راه آهن در محل كارخانه CBG شاهرود عمليات ساخت تراورس هاي مجهز به USP بومي سازي گرديد و تعداد 150 عدد از اين تراورس ها جهت انجام تست هاي ميداني در كيلومتر 253 خط مشهد-تهران نصب گرديد. جهت انجام بررسي هاي ارتعاشاتي دو نوع آزمايش اعمال ضربه در نقاط مختلف و عبور قطار هاي متفاوت از روي خطوط به انجام رسيد. در اين آزمايش ها سرعت ارتعاشات با استفاده از ژئوفون در فواصل 0، 3، 7، 11، 15، و 19 متري از محور هر يك از خطوط با و بدون USP مورد اندازه گيري قرار گرفت. نتايج آزمايش نشان مي دهد كه حداكثر سرعت ارتعاشات بطور متوسط در آزمايش ضربه dB 5 و به عبارت ديگر حدود 40 درصد، و در آزمايش عبور قطار dB 3.12 و به عبارتي حدود 30 درصد كاهش يافته است. همچنين استفاده از صفحات لاستيكي زير تراورس موجب گرديده تا سرعت موثر ارتعاشات بطور متوسط در آزمايش ضربه dB 4.16 و به عبارت ديگر بيش از 35 درصد، و در آزمايش عبور قطار dB 4.57 و به عبارتي حدود 40 درصد كاهش يابد. تحليل هاي فركانسي ارتعاشات نيز نشان مي دهد كه تاثيرات كاهش ارتعاشي صفحات لاستيكي زير تراورس از فركانس Hz 30 به بعد واضح مي گردد بطوري كه استفاده از USPها در محدوده فركانسي Hz 200-30 موجب كاهش سطح ارتعاشات تا بيش از dB 7.3 در آزمايش ضربه و حدود dB 4.5 در آزمايش عبور قطار گرديده است.
واژههاي كليدي: صفحات لاستيكي زير تراورس، ارتعاشات زميني ناشي از عبور قطار، اندازه گيري ميداني ارتعاشات، كاهش ارتعاشات در خطوط ريلي و محيط مجاور آن
-
لينک به اين مدرک :