-
شماره ركورد
10392
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10392
-
پديد آورنده
عادل حسن پور
-
عنوان
بهينه سازي سيستم تعليق بادي خودرو با استفاده از الگوريتم ژنتيك براي مدل نيمه خودرو
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - سيستم هاي تعليق، ترمز و فرمان
-
سال تحصيل
تيرماه 1391
-
تاريخ دفاع
تيرماه 1391
-
استاد راهنما
دكتر جواد مرزبان
-
چكيده
از آن جايي كه همواره راحتي سرنشين در خودرو، يكي از اصلي ترين دغدغه هاي ذهني طراحان اين صنعت بوده است، در اين پايان نامه، يك مدل نيمه خودرو با 4 درجه آزادي كه مجهز به سيستم تعليق بادي است در نظر گرفته شده است كه درجات آزادي در اين مدل شامل جابجايي جرم فنربندي شده در راستاي عمود بر جاده، جابجايي جرم هاي فنربندي نشده عقب و جلو در راستاي عمود بر جاده و زاويه كله زني خودرو حول محور y خودرو، مي شوند. براي بررسي رفتار فنر هاي بادي در سيستم تعليق ابتدا به بررسي معادلات مربوط به فنرهاي بادي پرداخته شده است. سپس مدل 4 درجه آزادي خودرو ساخته شده و معادلات مربوط به آن استخراج گرديده است. در ادامه مدل ساخته شده توسط نرم افزار متلب شبيه سازي شده است. از آن جايي كه در سيستم هاي تعليق بادي تغيير در پارامترهاي سيستم تغييرات زيادي در رفتار ديناميكي و ارتعاشي خودرو ايجاد مي كند، با تغييرات مقاومت اوريفيس در فنر رفتار آن در 3 حالت بررسي و مقايسه شده است. با توجه به اينكه بهينه سازي يكي از معيارهاي كيفيت سواري خودرو يا فرمان پذيري خودرو تاثير مستقيم بر ديگري مي گذارد، در اين پايان نامه از يك الگوريتم ژنتيك چند هدفه با در نظر گرفتن 6 تابع هدف استفاده شده است تا كيفيت اين دو عامل در كنار يكديگر تا حد ممكن بهبود پيدا كند. نتايج نشان مي دهد كه الگوريتم ژنتيك در مقايسه با روش هاي كلاسيك، يكي از بهترين روش هاي بهينه سازي در مسائل پيچيده اي است كه در آن چند هدف بصورت موازي دنبال مي شوند.
كلمات كليدي: سيستم تعليق بادي، بهينه سازي، الگوريتم ژنتيك، فنر بادي، شبيه سازي.
-
لينک به اين مدرک :