-
شماره ركورد
10460
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10460
-
پديد آورنده
هاجر حاج محمدي
-
عنوان
مدل بهينه سازي ديناميكي بزرگراهي با استفاده از كنترل رمپ ها و سرعت مجاز متغير
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران - برنامه ريزي حمل و نقل
-
سال تحصيل
اسفند ماه 1390
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1390
-
استاد راهنما
دكتر افندي زاده
-
چكيده
رشد روز افزون جمعيت و وسايل نقليه، از جمله عوامل مهمي هستند كه باعث افزايش حجم
(ITS) سفرهاي درون شهري ميگردد. در اين پايان نامه راهكاري جهت مديريت هوشمند ترافيكي
در بزرگراهها ارائه ميشود. كنترلكننده رمپ و اعمال سرعت مجاز متغير به عنوان دو كنترلگر
مهم در بزرگراهها، براي مطالعه انتخاب شده است و به دليل تأثيرات متقابل كنترلكنندهها در
شبكه طراحي هماهنگ آنها مد نظر قرار دارد. به طور كلي مسئله مطرح شده در اين پاياننامه
طراحي هماهنگ و بهينه كنترلكننده رمپ و سرعت مجاز متغير به گونهاي است كه بتوانند به
بالاترين كيفيت جريان ترافيك با توجه به معيار ارزيابي انتخابي، دست يابند. براي رسيدن به اين
كنترل هماهنگ سه مدل مجزا پيشنهاد مي شود كه در الگوريتم ها و توابع با يكديگر تفاوت دارند
اما هر سه از يك روند كلي پيروي مي كنند. چارچوب كلي كه براي ساخت اين مدل ها استفاده
مي شود، عبارتست از : 1- تابع پيش بيني جريان 2- معيار ارزيابي 3- الگوريتم بهينه سازي. براي
عملكرد بهتر مدل ها، سه سناريوي بدون كنترل، فقط كنترل رمپ و سرعت مجاز متغير و كنترل
رمپ هماهنگ شده تعريف مي شود. نتايج حاكي از آن است كه به كار بردن كنترل كننده رمپ به
تنهايي فقط تا هنگامي كه در شبكه تراكم وجود ندارد راهگشا است. با بالا رفتن نسبت جريان به
ظرفيت در معبر اصلي، كنترل رمپ كارايي خود را از دست داده و يك گره ترافيكي در محل رمپ
ورودي به وجود م يآيد. نتيجه ديگر اين است كه در اين شرايط، با به كار بردن يك سرعت مجاز
متغير در بالادست رمپ، كه به يكسان سازي و كاهش سرعت در آن منطقه م يانجامد؛ م يتوان
نرخ حجم ورودي به قطعه داراي رمپ را كنترل كرده و اين باعث روان سازي دوباره جريان
م يگردد. در واقع نتايج سناريوي سوم نشان ميدهد كه م يتوان به طور موثر كنترل كننده رمپ و
اعمال سرعت مجاز متغير را با يكديگر هماهنگ نمود و به نتايج خوبي در بهبود تابع هدف نسبت
به سناريوهاي قبلي دست پيدا كرد.
واژههاي كليدي: كنترل رمپ، سرعت مجاز متغير، بهينه سازي ديناميكي، كنترل بزرگراهي.
-
لينک به اين مدرک :