چكيده
موتور دوگان هسوز در حقيقت مدل اصلا حشد هي موتورهاي اشتعال تراكمي است كه در آن سوخت گازي
ب هعنوان سوخت اصلي به كار م يرود و اشتعال به كمك پاشش مقداري سوخت ديزل به عنوان سوخت پيلوت
آغاز م يشود. در پايا ننام هي حاضر با استفاده از مدل ترموديناميكي چند منطق هاي و با در نظر گرفتن
خواص متغير براي سيال عامل، شبيهسازي موتورهاي دوگان هسوز انجام شده است. محتويات سيلندر به سه
ناحي هي سوخته، ناحي هي نسوخت هي مخلوط سوخت گازي و هوا و همچنين ناحي هي سوخت كه اشتعال و
تبخير سوخت ديزل را مدل م يكند، تقسيم م يشود. مرز ناحيه سوخته از يك طرف شعل هي ديفيوژني
و از طرف ديگر شعله ي توربولانسي پي شمخلوط ميباشد. براي شبي هسازي احتراق موتور دوگان هسوز،
با توجه به ماهيت آن، جنب ههاي مختلف مدل سازي احتراق موتورهاي ديزل و اشتعال جرق هاي با هم
تركيب مي شوند و از طريق مد لسازي اشتعال خودب هخودي ديزل، احتراق اسپري ديزل بر اساس روش
"كنترل مخلوط" و همچنين احتراق سوخت گازي با استفاده از مدل "انتشار شعل هي توربولانسي"، نرخ
آزادسازي حرارت محاسبه مي شود.
از تئوري زلدوويچ استفاده شده است. براي تخمين توليد دوده ،NOx براي مد لسازي فرآيندهاي تشكيل
نيز به اسپري نگاه دقيق تري صورت گرفته و با در نظر گرفتن دو ناحي هي احتراق غني پي شمخلوط در
ابتداي شعله و احتراق ديفيوژني در پيشاني شعله با نسبت اك يوالانس يك، ميزان توليد دوده در هر لحظه
ب هدست آمده است. همچنين براي محاسبه ي مونوكسيد كربن مربوط به ناحيه ي سوخت گازي و هوا از
سينتيك شيميايي استفاده شده است.
در نهايت پس از اعتبارسنجي و استخراج منحنيهاي عملكردي موتور از جمله فشار و دما، تأثير نوع
سوخت گاز، نسبت انرژي به عنوان درصد سوخت گازي به سوخت ديزل و همچنين تأثير تغيير در زاوي هي
شروع پاشش سوخت و باز شدن سوپاپ خروجي بر عملكرد اين موتورها مورد بررسي قرار گرفته است. به
اي نترتيب بهترين درصد انرژي براي داشتن حداقل آلايندگي مشخص م يشود. همچنين به كمك مدل
ارائه شده با توجه به اين كه حساسيت خوبي نسبت به پاشش سوخت دارد، مي توان زاوي هي شروع پاشش
را تعيين كرد.
واژ ههاي كليدي: موتور دوگان هسوز، گاز طبيعي، اشتعال پيلوت، احتراق ديفيوژن، انتشار شعله توربولنسي،
.NOx ، دوده