-
شماره ركورد
10625
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10625
-
پديد آورنده
آمنه ساجدي
-
عنوان
تابلو آموزشي تعاملي كلاس درس دبستان با رويكرد اجتماعي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
معماري - طراحي صنعتي
-
سال تحصيل
اسفند ماه 1390
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1390
-
استاد راهنما
دكتر سيد هاشم مسدد
-
استاد مشاور
دكتر حسن صادقي نائيني - دكتر مهدي خرم
-
چكيده
تحقيقات نشان مي دهد كه يكي از مهمترين مشكلات موجود در كلاس هاي درس در رابطه با تابلو هاي آموزشي عدم تطابق اين تابلو ها با نياز هاي معلّم در هنگام تدريس و حين استفاده از وسايل كمك آموزشي است. پژوهش حاضر با هدف شناخت و كاهش محدوديت ها و مشكلات معلّم و دانش آموز در هنگام ارائه اطلاعات بر روي تابلو آموزشي انجام شده است. هدف ديگر اين پژوهش طراحي تابلويي است كه به نمايش آسان وسائل و تجهيزات آموزشي توسط معلّم كمك نمايد. در نتيجه به منظور پژوهش در مورد كلاس هاي درس از روش هاي مصاحبه با معلّمين و دانش آموزان، بررسي نقاشي دانش آموزان و تصوير برداري از فرآيند كاربري تابلو استفاده شده است و بر اساس يافته هاي اين بخش، طراحي اوّليه انجام گرفته است. طرح هاي اين بخش جهت ارزيابي، به كاربران اعم از معلّمين و دانش آموزان ارائه گرديد. بر اساس نتايج حاصل از اين ارزيابي طراحي مجدد انجام گرفت. طرح هاي جديد به منظور ارزيابي مجدد به كاربران ارائه و طرح نهايي به كمك مصاحبه و پرسشنامه انتخاب گرديد. در نتيجۀ بررسي نهايي، طرح نهايي تركيبي از ويژگي هاي مثبت طرح هاي برتر است. ماكت طرح اصلاح شده براي آزمون عملي ساخته و در كلاس درس توسط كاربران ارزيابي شد، فرآيند استفادۀ كاربران از ماكت، به كمك تصوير برداري ثبت و تحليل گرديد. نتايج حاصل از اين تحليل، ميزان كاربردي بودن تابلو هاي جديد را نشان داد. پس از تعيين ويژگي هاي طرح، فرآيند ساخت محصول در سه تيراژ پيش توليد، توليد و اشباع بررسي شد. در مرحله نهايي، بازاريابي محصول بررسي شد و استراتژي هاي مناسب براي اعمال در چرخه عمر محصول معرفي گرديده است.در راستاي نتايج به دست آمده قابليت هايي در تابلو تعاملي در نظر گرفته شدكه به شرح ذيل است: تأمين فضاي 3 بعدي براي قرارگيري وسائل كمك آموزشي، تامين فضاي مناسب براي نصب تصوبر و اشكال 2بعدي، تأمين فضاي مناسب براي قرار گيري نوشت افزار، توجه به قابليت ارائه تصاوير رايانه اي، و امكان استفاده از ابزار ترسيم بر روي تابلو، شامل انواع خط راست، دايره ، زوايا و اشكال هندسي.
واژههاي كليدي: تابلو آموزشي، دانش آموز، دبستان، كلاس، معلّم
-
لينک به اين مدرک :