چكيده
در اين پايان نامه جهت ميراسازي ارتعاشات خط انتقال قدرت خودرو كه در اثر تغيير ناگهاني در گشتاور انتقالي به وجود ميآيد از ايده جديد لغزاندن كلاچ خشك با ايجاد تغيير در نيروي عمودي آن استفاده مي¬شود. در ابتدا يك مدل ديناميكي كه در برگيرنده لقّي، مدل اصطكاكي كلاچ و لغزش تاير نيز هست در نرم افزار MATLAB براي انتقال قدرت يك خودروي سواري ارائه و صحّه¬گذاري شده است. اين نوع از ارتعاشات با كمك حسگرها كه در مكان مناسب نصب شدهاند تشخيص داده ميشوند. سپس سه نوع كنترلر، كنترلر مبتني بر قانون، كنترلر پالس و كنترل خطّي پيش¬بين جهت ميراسازي فعّال ارتعاشات خط انتقال قدرت طرّاحي شده است. آزمون¬هاي لازم براي آزمايش عملكرد كنترلر خط انتقال قدرت انتخاب شده و سپس عملكرد هر كدام از كنترلرها در شرايط آزمون بررسي شده است. در انتها حساسيت كنترلر نسبت به تغيير پارامترها نيز مورد بررسي قرار گرفته است.
نتايج بدست آمده از اين پايان¬نامه به خوبي نشان داده است كه با استفاده از سيستم كلاچ خشك ميتوان با هزينه پايين ارتعاشات طولي لرزش و تكان را كنترل كرد ضمن اينكه اين روش معايب روش¬هايي مثل كنترل آوانس جرقّه زني موتور كه موجب آلودگي محيط زيست يا كنترل الكترونيكي پدال گاز كه موجب كاهش عملكرد خودرو مي¬شود را نخواهد داشت. همچنين از مزاياي اين سيستم راحتي پياده سازي آن به خصوص در اتومبيلهاي داراي سيستم اتوماتيك تعويض دنده خشك يا همان AMT ميباشد.
واژههاي كليدي:
Shuffle, friction model, driveline vibration, shunt, drivability