-
شماره ركورد
11002
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
11002
-
پديد آورنده
سيدعلي مسيبي
-
عنوان
كاهش ارتعاشات قطار روي ساختمانهاي اطراف با استفاده از ايجاد ترانشه در حريم خط آهن
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن- خطوط ريلي
-
سال تحصيل
تير 1390
-
تاريخ دفاع
تير 1390
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي اسماعيلي
-
استاد مشاور
دكتر جبارعلي ذاكري
-
چكيده
چكيده
مرور ادبيات موجود در خصوص كنترل ارتعاشات ناشي از حركت قطار بر سازه هاي اطراف نشان دهنده ي آنست كه روشهاي متنوعي در خصوص كنترل ارتعاشات در خط ريلي در مسير انتشار امواج ارتعاشي و همچنين سازه دريافت كننده توسط محققين مختلف ارائه گرديده است. در اين بين از عمده روشهاي ارائه شده در منبع و مسير مي توان به پي الاستيك، ترانشه باز و ترانشه پر اشاره نمود. با عنايت به آنكه در خصوص تاثير شكل ترانشه هاي كناري بر كاهش ارتعاشات تحقيق مشخصي صورت نگرفته است لذا تخقيق حاضر با تمركز بر ترانشه باز به بررسي اثر سه شكل مستطيلي، پلكاني و مثلثي در كاهش ارتعاش پرداخته و براي اين منظور از مدلسازي پديده ارتعاش ناشي از حركت قطار به روش عددي اجزاء محدود لحاظ شده در برنامه ABAQUS استفاده شده است. از آنجا كه بررسي هاي اوليه نشان دهنده ي كارائي مناسب تر ترانشه مثلثي نسبت به ساير ترانشه ها است در گام بعد به كمك روش بهينه سازي با استفاده از الگوريتم حد و كران، ابعاد بهينه ترانشه مثلثي پياده سازي گرديده و در قالب چند مثال عددي اين ابعاد محاسبه شده است ضمنا در انتها اثر شكل ترانشه هاي مختلف بر روي ساختمان مورد بررسي قرار گرفت.
واژههاي كليدي: ارتعاشات زميني، انتشار امواج، روشهاي كاهش ارتعاشات، ترانشه هاي باز، بار هارمونيك، روش اجزاء محدود (FEM)
-
لينک به اين مدرک :