-
شماره ركورد
11097
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
11097
-
پديد آورنده
رضا بهزاد
-
عنوان
طراحي شبكه اتوبوس شهري بر اساس نظريه گراف
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران - برنامه ريزي حمل و نقل
-
سال تحصيل
تيرماه 1390
-
تاريخ دفاع
تيرماه 1390
-
استاد راهنما
دكتر افشين شريعت مهيمني - دكتر محمود احمدي نژاد
-
چكيده
چكيده
اتوبوسراني شهري يكي از متداول ترين مد هاي حمل و نقلي عمومي است كه از جايگاه ويژه اي در ميان مد ها حمل و نقلي بر خوردار است. هر تلاشي در راستاي افزايش كارايي و مطلوبيت آن اثرات مثبت فراواني در سفر هاي دورون شهري خواهد داشت. طراحي شبكه اتوبوسراني به دليل تاثير قابل توجه در مطلوبيت و كارايي اين مد از اهميت ويژه اي برخوردار است. روش هاي مختلف ارائه شده داراي نقاط ضعف و قوت مختلفي هستند دست¬يابي به جواب بهينه در كوتاه ترين زمان ممكن براي پارامترهايي كه در بسياري مواقع با يكديگر در تناقض هستند عامل اصلي پيچيدگي در اين مسئله است و محدوديت هاي را براي طراحان ايجاد مي كند. كه اين امر با بزرگ شدن مقياس شبكه بيش از پيش مشهود است.
با توجه به مطالب بيان شده و نيز اهميت اين مسئله، لزوم انجام مطالعاتي در زمينه طراحي شبكه اتوبوسراني حس مي شود. در اين راستا اين پژوهش به ارائه روشي ابتكاري براي طراحي شبكه اتوبوسراني مي پردازد. اين روش كه بر اساس نظريات گراف شكل گرفته است طراحي شبكه اتوبوسراني را در دو گام توليد مسير و انتخاب مسير انجام مي دهد. در گام توليد مسير ابتدا مسير هاي محتمل توليد مي شود و سپس مسيرهاي بهينه با توجه به تابع هدف انتخاب مي شوند. جهت ارزيابي، اين روش در سه شبكه كوچك، متوسط و بزرگ بكارگيري شد و با استفاده از برنامه اي كه جهت ارزيابي شاخص هاي شبكه اتوبوسراني نوشته شده است شاخص هاي شبكه هاي طراحي شده استخراج گرديد و نتايج آن با روش هاي ديگر طراحي شبكه مقايسه شد. نتايج مقايسه نشان مي دهد كه شاخص هاي شبكه اتوبوسراني، براي شبكه هاي طراحي شده با روش ابتكاري مقادير بهتري را نشان مي دهند
واژههاي كليدي: طراحي شبكه اتوبوسراني، نظريه گراف، گراف دوبخشي.
-
لينک به اين مدرک :