چكيده
چكيده
چرخ و ريل در راه¬آهن تحت شديدترين بارگذاري¬ها مي¬باشند. درك فرآيند تماس غلتشي در حضور اصطكاك خشك بر روي سطوح چرخ و ريل بسيار پيچيده مي¬باشد. با اين وجود مسائل كاربردي در اين زمينه از جمله سايش، خستگي تماس غلتشي و عملكرد ديناميكي بوسيله تلاش¬هاي محققين و نبوغ مهندسين قابل حل مي¬باشد. بررسي¬هاي سيستماتيك انجام شده در مورد رفتار سايشي تماس¬هاي سرشي/غلتشي فلز بر روي فلز نشان داده است كه ميزان انرژي تلف شده و نيروهاي تماسي دو عامل تاثيرگذار در سايش چرخ و ريل مي¬باشد. با اين وجود تخمين درست مقادير اين دو پارامتر كار بسيار مشكلي مي¬باشد. توسعه مدل¬هاي ديناميكي غيرخطي و شبيه¬سازي مشخصات بهره¬برداري مي¬تواند به عنوان يك راه¬حل براي اين مساله مورد بررسي قرار گيرد. اين نتايج ورودي¬هاي محاسبه سايش چرخ و ريل مي¬باشند. مدل ديناميكي مورد نياز بايستي توانايي تخمين اندركنش چرخ و ريل را با دقت بالايي داشته باشد.
در اين پروژه با استفاده از روش شبيه¬سازي MBD، واگن باري لبه بلند مجهز به بوژي باري سه تكه روسي با در نظر گرفتن اثرات غيرخطي گوه¬هاي اصكاكي و لقي¬هاي موجود در سازه بوژي توسط نرم¬افزار Universal Mechanism مدلسازي گرديد. بخش¬هاي مستقيم و قوس خط بطور مشخص شبيه سازي شده و تحليل¬هاي عددي مورد نظر بر روي خطوط مشخص با در نظر گرفتن ناهمواري¬هاي عرضي و قائم اتفاقي صورت گرفته است. نتايج شبيه سازي براي محاسبه سايش پروفيل چرخ (چرخ سمت راست و چپ بصورت مجزا) براي مقاطع مختلف خط مورد استفاده قرار مي¬گيرد. سايش نيز به كمك تئوري Specht بر پايه تئوري Archard صورت گرفته است. پارامترهاي مورد مطالعه ضريب اصطكاك كناره ريل، كيفيت خط، شعاع قوس، سرعت و سايش جانبي ريل مي¬باشد. در نهايت به بررسي تاثيرات كمي اين پارامترها بر عمق و الگوي سايشي چرخ و مصرف انرژي وسيله نقليه پرداخته شده است.
كلمات كليدي: ناوگان باري، بوژي سه¬تكه، تئوري spect، عمق سايشي، مقاومت غلتشي