-
شماره ركورد
11227
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
11227
-
پديد آورنده
مريم حسيني
-
عنوان
طراحي مجموعه آموزشي با رويكرد معماري پايدار(نور روز در معماري)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
معماري - پايداري
-
سال تحصيل
دي 1391
-
تاريخ دفاع
دي 1391
-
استاد راهنما
دكتر هاشم هاشمنژاد
-
استاد مشاور
دكترسيدباقر حسيني
-
چكيده
چكيده
در اين عصر، آموزش و پرورش به عنوان موثرترين ابزار جوامع توسعه يافته براي ورود به افق ها ي
روشن، عل يرغم چالشهاي آينده پ يش رو ي آنان مورد تاكيد بوده و با اين نگرش سرما يهگذار ي-
هاي كلان ي را ايجاب نموده است . نكته حائز اهم يت ا ي ن م يباشد كه اصولاً در پرتو آموزش و
پرورش امروز دنياي فردا شكل خواهدگرفت. درك امروز از محتوا و محيط آموزش و پرورش به كلي
با آن چه كه چند دهه پيش فهميده ميشد متفاوت است. اين تفاوت با هدف بكارگير ي هر چه
وسيعتر استعدادهاي انساني صورت گرفته است.
در ا ين م يان نياز روز افزون ايران به عنوان كشور ي در حال توسعه به گست رش فضاها ي آموزش ي
همگام با افزا يش جمع يت و افزوده شدن قشر نوجوان، ناكاف ي بودن فضاها ي موجود برا ي رفع
نيازها و همچن ين تغ يير و تحولات مستمر رو به تكامل نظام آموزش و پرورش، سبب پد يدار شدن
مشكلات روزافزون ي در جهت پاسخگويي به نيازهاي آموزشي جامعه شده است . دست يابي به راه
حلهاي سازمان يافته و پايدار امر ي ضرور ي است و با يد مسأله را در چشم انداز كلان بررس ي كرده
و بازنگر يي كل ي در سطح مجموعههاي آموزش ي كشور نسبت به نحوه شناخت صح يح نيازها ي
دانشآموزان انجام داد.
مدارس در ايران از لحاظ جنبه هاي ز يست مح يطي در سطح پاييني قرار دارند و با توجه به ق يمت
بالا و منابع اندك سوخت هاي فس يلي لزوم بكارگ يري از منابع تجد يدپذير كاملا مشهود است . نور و
الالخصوص نور روز در بهبود ك يفيت آموزش اثر مستقيمي دارد اما به دليل درنظر نگرفتن عناصر
اقليمي و جا يگيري نامناسب ساختمانهاي مدرسه گاه ي در سرتاسر روز ن ي از به نور مصنوع ي
احساس م يشود و اين نمونه بارز نقض پا يداري در مدارس ايران است و اين در حال ي است كه با
بكارگيري اصول پا يداري تا 75 درصد از نياز به روشنا يي را م يتوان با نور روز تام ين كرد . اي ن
مسئله از آنجا اهم يت دارد كه حدود 25 درصد از ني از به ا نرژ ي در ي ك ساختمان به روشنا يي
اختصاص دارد.
ساختمان اغلب مدارس متناسب چنين موسسهاي نيست و كمبودها ي كم ي و كيف ي آن مانع و
مزاحم اجراي صحيح برنامههاي آموزشي و پرورشي است. لذا رفع كمبودها و حفظ و نگهداري آنچه
كه موجود و قابل استفاده است بايد مورد توجه قرار گيرد. در اين رساله با توجه به ضرورت ي كه در
استفاده از نور روز با توجه به اهميتي كه در استفاده از نور روز به عنوان اول ين و اصل يتر ين منبع
ز
روشنايي دارد و با توجه به اقل يم مشهد، مجتمع آموزشي در دو پاي ه ابتدا يي و دبيرستان طراح ي
شده است . ابتدا به بررس ي س يستمهاي روشنايي پرداخته و انواع نورگ يرها و سايبانها دسته بند ي
شدند و سپس با برآورد نيازهاي اقل يمي شهر مشهد و ضوابط ي كه با يد در اين اقليم مورد استفاده
قرار گيرد بدست آمد. در نهايت با توجه به اين خطوط مقدمات طراحي فراهم شد.
واژ ههاي كليدي: نور روز، مدرسه پايدار، پايداري انرژي، مجتمع آموزشي
-
لينک به اين مدرک :