چكيده
چكيده
در اين پايان نامه پس از بيان تاريخچه بهينه¬سازي مصرف انرژي قطار و راهكار¬هاي ارائه شده در اين زمينه، روش جديد يادگيري تقويتي را در بهينه سازي پروفيل سرعت قطار بررسي كرده-ايم. در اين روش پروفيل سرعت مناسبي را توليد مي¬كنيم، تا علاوه بر اينكه قطار مسافت بين دو ايستگاه را در زمان تعيين شده طي ¬كند، با حداقل مصرف انرژي نيز همراه باشد. اساس يادگيري تقويتي حالت¬ها، عمل¬ها و پاداش دريافتي در نتيجه¬ي انتخاب عمل¬ها مي¬باشد. كه در روش پيشنهادي،منظور از حالت، سرعت و موقعيت قطار و منظور از عمل، حركت شتاب و يا حركت خلاص است. در اين روش بر خلاف روش¬هاي پيشين، بيشتر مراحل بهينه سازي بصورت آفلاين بوده و فقط يك بار براي هر مسير انجام مي¬گيرد. پس از تشكيل ماتريس پاداش، مي¬توان از اين روش استفاده كرده و پروفيل سرعت را در كمترين زمان توليد كرد. شبيه سازي¬هاي روش پيشنهادي در نرم افزار MATLAB انجام شده و در نهايت با الگوريتم ژنتيك مقايسه گرديده است.
واژههاي كليدي: بهينه سازي مصرف انرژي، حمل و نقل ريلي، كنترل بهينه قطار، يادگيري تقويتي، پروفيل سرعت.