-
شماره ركورد
11368
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
11368
-
پديد آورنده
حامد خاكي
-
عنوان
تحليل عددي و تعيين تجربي تنش پسماند موجود در بازوي سيستم تعليق جلوي خودروي تندر90 به روش سوراخكاري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو
-
سال تحصيل
تابستان 1390
-
تاريخ دفاع
تابستان 1390
-
استاد راهنما
دكتر جواد مرزبان راد
-
چكيده
چكيده
فرآيندهاي توليد عمومي ترين حالت هايي هستند كه موجب ايجاد تنش پسماند در قطعه مي شوند. تمام فرآيندهاي ساخت و توليد قطعات خودرو از قبيل ريخته گري، جوشكاري، شكل دهي، ماشين كاري، عمليات حرارتي و .. باعث ايجاد تنش هاي پسماند در قطعه توليد شده مي-گردند. همچنين در برخي موارد ممكن است تنش پسماند بعدا در طول عمر سازه، توسط فرآيند نصب يا مونتاژ غلط، توسط اضافه بارهاي اتفاقي، اثرات موقعيت استقرار و يا توسط وزن سازه در قطعه به وجود آيد.
در بررسي حاضر، تنش پسماندي كه در قطعه بازويي سيستم تعليق ايجاد شده محاسبه شده است. به منظور تعيين نقاط بحراني، از روش تحليل نيرويي Cosmos استفاده شده و قطعه تحت بارگذاري هاي استاتيكي و ديناميكي قرار داده شده است. اين نقاط شامل اطراف مفصل توپي قطعه، اطراف سوراخ وسط و به سمت دوپاي قطعه و اطراف دو بوش انتهاي قطعه بدست آمد. بعد از شناسايي نقاط بحراني، تست تنش پسماند به روش سوراخكاري مركزي با نصب روزت در اين نقاط، صورت گرفته است. براي اين منظور، براي هر نقطه بحراني شناسايي شده كرنش پسماند را بر حسب عمق قطعه به دست آورديم. كرنش پسماند در هر نقطه توسط دستگاه ديتالاگر فراخواني شده با ضرايب كاليبراسيون تجربي به تنش پسماند نرمال تبديل شده است. بعلاوه، راهكارهايي براي كاهش اين تنش هاي پسماند ارائه شده است. نتايج بدست آمده نشان مي دهد كه در اين قطعه حساس عوامل موثر در ايجاد تنش پسماند در اين نقاط شامل، پارامترهاي شكل دهي، پارامترهاي پانچ سوراخ وسط قطعه، نحوه ماشينكاري و جهت آن، نصب نادرست قطعه و جنس قطعه مي باشد.
واژههاي كليدي: تنش پسماند، روش سوراخكاري، طبق تعليق، تحليل المان محدود
-
لينک به اين مدرک :