چكيده
چكيده
كاهش درگ اصطكاكي بر روي سطوح اجسام محرك زير آب از اهميت بالايي برخوردار است. روشهاي متفاوتي براي ايجاد كاهش درگ وجود دارد. يكي از جديدترين روشهاي كاهش درگ اصطكاكي بر روي اجسام محرك زير آب به روش پوشش دهي با مواد آب گريز ميباشد. در اين روش با گير افتادن حبابهاي هوا درون زبريهاي بر روي سطح، به جاي تماس سيال به سطح سيال با حبابهاي هوا در تماس است. اين مكانيزم باعث ايجاد سرعت بر روي مرز سيال و جامد، باعث كاهش درگ بر روي سطح ميشود.
در اين پايان نامه در ابتدا به بررسي كاهش درگ بر روي سطوح آب گريز و همچنين آزمايشات و تحقيقات محققان مختلف بر روي اين سطوح آورده شده است. سپس به بررسي روشهاي مختلف اندازه گيري طول لغزش و مشاهده كاهش درگ ميپردازيم. در ادامه با بررسيهاي انجام گرفته و بررسي معايب و مزاياي هر روش، روش اندازه گيري دبي و گراديان فشار درون ميكرو كانال انتخاب شده است. در ادامه به طراحي و ساخت ميكروكانال پرداخته ميشود. سپس به بررسي كاهش درگ و اندازه گيري طول لغزش درون ميكرو كانال پرداخته ميشود. در انتها با توجه به نتايج بدست آمده از ميكروكانال، به پيش بيني كاهش درگ بر روي سطوح مختلف خارجي در جريانهاي آشفته پرداخته شده است.
كلمات كليدي : طول لغزش، سطوح آب گريز، كاهش درگ،ميكروكانال