-
شماره ركورد
11691
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
11691
-
پديد آورنده
حسن آسايش زارچي
-
عنوان
بررسي مكانيك شكست مخلوطهاي آسفالتي بازيافتي تحت اثر مدهاي تركيبي كششي و برشي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران - راه و ترابري
-
سال تحصيل
اسفند ماه 1391
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1391
-
استاد راهنما
دكتر حميد بهبهاني
-
استاد مشاور
دكتر محمدرضا محمدعليها
-
چكيده
چكيده
با توجه به مزاياي استفاده از مصالح آسفالت بازيافتي از جمله صرفه جويي اقتصادي و كاهش اثرات مخرب روي محيط زيست، به خصوص با توجه به گرانتر شدن قيمت تمام شده مصالح سنگي و قير، امروزه شاهد انجام مطالعات و استفاده بيشتر از آسفالت بازيافتي و علاقه براي استفاده از مقادير بيشتر RAP در مخلوط آسفالتي هستيم.
درصد آسفالت بازيافتي در مخلوط آسفالت متغير مهمي است كه بر مقاومت روسازي آسفالتي تأثير بهسزايي دارد. از سويي يكي از دلايل اصلي شكست كلي روسازي آسفالتي خصوصاً در مناطق سردسير و آب و هواي سرد، رشد ترك ناشي از بارهاي ترافيكي ميباشد.
با مروري بر كارهاي انجام شده، ميتوان با قاطعيت گفت تاكنون تحقيقي در زمينه بررسي تأثير ميزان استفاده از آسفالت بازيافتي در مودهاي بارگذاري تركيبي و مود خالص II انجام نگرفتهاست، در مود كششي نيز تحقيقات جامعي در زمينه مقاومت شكست مخلوطهايي كه بيش از 40% مصالح خرده آسفالتي RAP در آنها استفاده شده باشد، مقايسه نتايج آنها و نيز تعيين مود بحراني شكست انجام نشدهاست. اين پژوهش ميتواند قسمتي از اين خلأ تحقيقاتي را پر كند.
در اين پژوهش مقاومت رشد ترك مخلوطهاي آسفالتي حاوي درصد هاي مختلف مصالح بازيافتي بهطور آزمايشگاهي و با استفاده از نمونه هاي نيمدايرهاي (SCB) مورد بررسي قرار گرفتهاست. همچنين تأثير دو نوع قير (با درجه نفوذ 70/60 و 100/85) و درصد فضاي خالي مخلوط بر روي چقرمگي شكست (Kc) مخلوطهاي آسفالت بازيافتي تحت مودهاي I، II و دو مود تركيبي مورد مطالعه قرار گرفت. نمونههاي SCB از برش و دو نيم كردن نمونههاي استوانهاي ساخته شده توسط دستگاه متراكم كننده ژيراتوري (SGC) بدست آمدند و سپس در دماي 15- درجه سانتيگراد تحت بارگذاري مونوتونيك قرار داده شدند.
در حاليكه افزايش درصد RAP در مخلوط آسفالتي در مودI منجر به كاهش مقدار چقرمگي شكست براي قير 70/60 شد اما براي قير 100/85 سبب افزايش KIc گرديد. در ساير مودها به طور كلي با افزايش اثر برش، افزايش درصد RAP سختي مخلوط را بالاتر برده و همچنين چقرمگي شكست براي فضاي خالي بيشتر و درجه نفوذ بالاتر قير مورد استفاده كاهش يافت.
واژههاي كليدي: آسفالت بازيافتي(RAP)، شكست ترد، نمونه SCB، چقرمگي شكست
-
لينک به اين مدرک :