-
شماره ركورد
11890
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
11890
-
پديد آورنده
مسيح احمدي
-
عنوان
مدل سازي تاثير توسعه سازي حمل ونقل جاده اي در رشد اقتصاذي كشور بوسيله روش سيستماتيك
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران - حمل ونقل
-
سال تحصيل
اسفند 1391
-
تاريخ دفاع
اسفند 1391
-
استاد راهنما
دكتر شيخ الاسلامي
-
چكيده
چكيده
در علم برنامه¬ريزييكي از مهمترين مسائلدرنظرگرفتنتغييرات اهداف مورد نظر، در طياجراي برنامه مي¬باشد، به اين مفهوم كهآيا با اجراي برنامه ارائه شده به اهداف پيش¬بيني شده خواهد رسيد يا اينكه عواملي وجود دارد كه از رسيدن به اهداف، ما را باز خواهند داشت.با توجه به خصوصيت ذاتي پويايي حمل¬و¬نقلو سيستمي بودن آن برنامه¬ريزي در اين حوزه بسيار پيچيده و گسترده مي¬باشد. با در نظر گرفتن بحث¬هاي اقتصادي در كنار مباحث حمل¬و¬نقلي ضرورت توجه به اين دو خصوصيت بيش¬از¬پيش اهميت پيدا مي¬كند،بنابراين استفاده از روش مدل سازيسيستم ديناميك كه هر دو اين خصوصيات را پشتيباني مي¬كند لازم و ضروري به نظر مي¬رسد.
سيستم ديناميك¬روشي¬است كه با¬در¬نظر گرفتن روابط بين پارامتري و تغيير مقدار پارامترها در طول زمان مي¬تواند تغيير هريك از پارامترها را بصورت مجزا محاسبه كرده و مشخص كند كه آيا برنامه ارائه شده (در اين علم به عنوان سناريو شناخته مي شود) مي¬تواند روش مناسبي براي رسيدن به اهداف پيش¬بيني شده باشد.
در اين پايان نامه با استفاده از اين روش تاثير تغييرات پارامترهاي بهره برداري از جاده(ايمني، كيفيت، عرض جاده و مسافت جاده) در سه نوع جاده متفاوت از يك منطقه فرضي(يك جاده پشتيبانيكننده مناطق كشاورزي، مناطق صنعتي و مناطق مسكوني) بر ارزش افزوده اقتصاد آن منطقه بررسي شده و بهترين اين برنامه¬ها در سه دوره زماني كوتاه مدت(2 ساله)، ميان مدت(5 ساله) و بلند مدت(15 ساله) مشخص شده است.
بعد از انجام تحقيقات وشبيه¬سازي¬ها با توجه به روند گفته شده مشخص شد كه كاهش 20درصدي هزينه¬هاي يكي از پارامترهاي بهره¬برداري جاده¬ي پشتيباني كننده محصولات كشاورزي بيشترين تاثير مثبت را در افزايش ارزش¬افزوده كل اقتصاد خواهد داشت؛ همچنين با توجه به متفاوت بوده هزينه اين تغييرات، مشخص شد كه كاهش هزينه¬هاي پارامتر ايمني جاده مذكور بيشترين ¬بهره¬وري را سرمايه گذاري انجام شده خواهد داشت.
كلمات كليدي:حمل¬و¬نقل، ارزش¬افزوده، سيستم ديناميك، پارامترهاي بهره¬برداري جاده.
-
لينک به اين مدرک :