-
شماره ركورد
12054
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12054
-
پديد آورنده
ماني فصيح الزمان
-
عنوان
..تحليل سپر خودرو به منظور كاهش زمان تحليل جذب انرژي در تصادف با مدل سازيديناميك چند جسمي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو گرايش سازه و بدنه خودرو
-
سال تحصيل
تير ماه 1391
-
تاريخ دفاع
تير ماه 1391
-
استاد راهنما
دكتر جواد مرزبان راد
-
استاد مشاور
دكتر ابوالفضلمعصومي-دكتر روح الهطالبي توتي
-
چكيده
چكيده
با توجه به بازار رقابتي صنعت خودرو سازي و نياز هميشگي ايمني در خودرو ها هنگام تصادف، تحقيق و مطالعه در اين زمينه بسيار اهميت دارد. با توجه به اينكه براي تحقيق در زمينه ايمني خودروها، انجام آزمايش هاي تجربي بسيار پر هزينه و زمان بر مي باشد، نياز به شبيه سازي آزمايش ها روز به روز در حال افزايش مي باشد. يكي از روش هاي دقيق اما بسيار زمان بر براي شبيه سازي آزمايش هاي تصادف، روش اجزا محدود مي باشد. با توجه به اينكه به حداقل رساندن زمان طراحي خودرو براي رقابت در صنعت خودرو سازي مسئله اي ضروري مي باشد، استفاده از روش هاي زمان بر مانند اجزا محدود نمي تواند روش مناسبي در فاز هاي اول طراحي باشد. در اين فاز از طراحي، تعداد آزمايش زيادي براي تحليل و بررسي ايمني نمونه طراحي شده مورد نياز مي باشد، بنابراين تحقيقات براي ارائه روشي كه در زمان طراحي صرفه جويي كند، همچنان ادامه دارد. يكي از روش هايي كه براي كاهش زمان تحليل آزمايش هاي تصادف در خودرو استفاده مي شود، روش ديناميك چندجسمي مي باشد. در اين روش با تقسيم مدل به اجسام صلب و اتصال آنها با انواع قيد و فنر مي توان مدل ساده تر و مناسب تري براي فاز هاي اوليه تصادف ارائه نمود. اين روش مي تواند زمان طراحي را از اندازه چند روز به چند دقيقه كاهش دهد. در اين پايان نامه نيز براي تحليل و بررسي اين روش، مدل اجزا محدود و مدل چندجسمي سازه جلوي خودرو شامل سپر، تير سپر، جاذب هاي انرژي و ريل هاي جلوي سازه تهيه شده و تحت شبيه سازي آزمايش هاي استاندارد قرار مي گيرد. با مقايسه نتايج آزمايش دو مدل اجزا محدود و چندجسمي نتيجه مي شود كه زمان تحليل نرم افزار به شدت كاهش يابد و نتايج نيز با وجود اختلاف بين دو مدل، قابل قبول مي باشد.
واژههاي كليدي:ديناميك چندجسمي، سپر، جسم صلب، فنر غير خطي، روش لولا پلاستيك
-
لينک به اين مدرک :